Microsoft heeft opnieuw een zware klap uitgedeeld aan zijn gamingdivisie door 650 banen te schrappen, voornamelijk in corporate en ondersteunende functies.

Het nieuws komt in de nasleep van de ontslagronde die 1.900 medewerkers trof eerder dit jaar, waarbij studio’s zoals Hi-Fi Rush-ontwikkelaar Tango Gameworks en Redfall-ontwikkelaar Arkane Austin werden getroffen. Xbox-baas Phil Spencer stuurde een interne memo naar het personeel om de aanstaande ontslagen en veranderingen toe te lichten en benadrukte dat de beslissing nodig was ‘om het bedrijf op lange termijn succesvol te houden’.

In de memo erkende Spencer de moeilijkheid van de situatie en sprak zijn dankbaarheid uit voor de getroffen medewerkers. “Dit is een van de uitdagende dagen,” schreef Spencer. “Maar zelfs in de meest moeilijke tijden is dit team altijd in staat geweest om samen te komen en voor elkaar te zorgen.” Hij verzekerde ook dat er geen games of apparaten worden geannuleerd en dat geen studio’s worden gesloten als onderdeel van deze reorganisatie.

Reden tot paniek?

Ondanks de uitdagingen blijft Microsoft’s gamingtak financieel sterk, vooral dankzij de overname van Activision Blizzard, wat afgelopen periode leidde tot een stijging van 44% in gamingomzet ten opzichte van vorig jaar. Toch benadrukte Spencer dat de druk om te presteren hoog is, vooral met de lancering van grote titels zoals Call of Duty: Black Ops 6 in oktober en de aanstaande release van Indiana Jones and the Great Circle in december. Terwijl Xbox hardwareverkoop daalt, blijft de groei van multiplatform releases en de push naar diensten zoals Game Pass een cruciale rol spelen in Microsoft’s bredere gamingstrategie. Xbox streeft naar een zo hoog mogelijke playerbase, en met een half miljard maandelijkse gebruikers lijkt het in ieder geval hierin te slagen.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties