Na de E3 waren we allemaal overdonderd door de hype van vele games, maar na een tijdje gaat de storm liggen en kijk je terug naar wat er nou echt nieuw was. De hype mindert en de ratio keert weer terug. Tijd voor kritiek!

Veel mensen dachten naderhand dat Microsoft had gefaald omdat ze te weinig Xbox One exclusives lieten zien en dat ben ik gedeeltelijk met ze eens. Bij de presentatie ging het maar door met de games. De nadruk lag vooral op toffe kleine indie games en weinig op nieuwe Xbox One exclusive franchises. We hoeven niet Halo X of Gears of War nummer X, maar nieuwe toffe IP’s zoals Fable ooit was. Veel mensen raakte ook niet hyped van de Xbox One X omdat Microsoft nogal faalde in het communiceren waarom je deze console nu precies moet halen (vergelijkingsvideo’s? concreet maken wat de One X beter kan in de games?). Wat moeten we er van vinden?

Het is nooit goed

Aaron Greenberg, marketing manager bij Xbox, weet het behoorlijk concreet te maken in een interview op de E3. Het is simpelweg gewoon nooit goed. Op het moment dat Microsoft veel blockbusters laat zien en dikke exclusives franchises, dan is het ”Microsoft laat alleen maar blockbusters zien, we willen diversiteit en variatie!’. Nu doen ze dat een keer en dan is het ”waar zijn de blockbusters van Microsoft? We zien alleen maar indie’s en kleine projecten”.

Greenberg geeft aan dat Microsoft alles heeft laten zien en vooral games die binnen nu en de volgende E3 uitkomen. Kijk maar naar de first-party titels zoals Forza, Crackdown, Sea of Thieves, Super Lucky’s Tales (jottem) en State of Decay 2. Dat allemaal naast de indie titels (zoals Cuphead, waar we al 4 jaar op wachten).

Tip voor de E3 van 2018: Vind de juiste balans

Ben ik het eens met Greenberg? Niet echt. Er bestaat zoiets als balans. Je kan achter elkaar games tonen en ook nieuwe eigen games laten zien. Je hoeft niet per se aan de lopende band trailers te laten zien. Je kan ook afwisselen met kleine praatjes tussendoor. Zo meteen hebben we misschien wel allemaal E3’s zoals Nintendo dat doet met Nintendo Direct. Gewoon een half uur trailers kijken en that’s it. Vind de juiste balans! Indie games zijn leuk, Xbox One X is leuk, maar maak het concreet en geef de grotere titels prioriteit. Forza 7 was een geile techdemo, maar daar hoeven we niet een fucking auto bij te zien of reveal van Porsche. Wat zijn we, gamers of fervent kijkers van Top Gears (ja, er is een overlapping van doelgroepen, ik weet het)?

Microsoft leert gelukkig van fouten, maar ergens ook weer niet. Waar het in 2013 vooral over sport en TV ging, was het nu ‘True 4k’ en ”console launch exclusive” of een variabel daarvan. Laat dingen concreet zien en ga niet pochen met nutteloze zooi als ”console launch exclusive”. Wat vinden jullie?

Abonneer
Abonneren op
1 Reactie
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Quatic
7 jaren geleden

Helemaal mee eens, sterker nog, je hoeft me niet te overtuigen met een praatje waarom ik een Xbox One X moet kopen, laat het zien. Mag natuurlijk een geweldige, originele, nieuwe IP zijn, die exclusive is en waarbij de graphics van het scherm afspatten, maar het mag ook best een third party titel zijn die ook op andere platforms uitkomt, maar dan wel met graphics die we nooit eerder op een console hebben gezien. Gooi er een aantal indies, nieuwe diensten en wat toekomstvisie bij en je hebt een recept voor een geweldige E3.