Het is niets nieuws dat Sony een behoorlijke groei in de game industrie heeft gemaakt met zijn console, de PS4. Maar wat blijkt, de grootst groeiende markt op het gebied van games is Latijns-Amerika en daar heeft Microsoft een onwijze voorsprong. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen lees je hier.
De voorsprong
In 2014 was Latijns-Amerika de derde grootste markt als het gaat om omzet in game hardware zoals de consoles. Hiermee liepen ze achter op Noord-Amerika en West-Europa, maar gingen ze gigant Azië voor. Hiermee is Latijns-Amerika de grootst groeiende markt wat betreft het gamen. Uit gegevens blijkt dat de Xbox One hier de best verkochte console is en dat is ook terug te zien in de cijfers van Microsoft en Sony zelf. Maar liefst 20% van de omzet van Microsoft komt uit Latijns-Amerika, waar dit voor Sony maar 16% is.
Hoe Microsoft dit deed? Stap 1: verover Mexico
Microsoft heeft deze voorsprong gekregen door heel slim in te spelen op de ontwikkelingen in het gebied. In Latijns-Amerika zijn er drie landen die specifiek veel gamen, namelijk Mexico, Brazilië en Argentinië. Mexico is in dit rijtje de grootste, omdat zij erg laks zijn met hun regels wat betreft BTW, vergeleken met Brazilië en Argentinië. Ook heeft Mexico een handelsafspraak met Noord-Amerika waardoor zij geen importkosten betalen voor de software en hardware producten die ze naar hun land halen. Hierdoor kon de prijs van het naar Mexico halen van een console behoorlijk verlaagd worden. En dit is waar Microsoft zo slim is geweest, want zij hebben dit op de voet gevolgd en besloten dat zij die markt moesten gaan bereiken. Met veel advertenties en andere ongein kreeg Microsoft de interesse van de gamers in Mexico. Door de interesse en het prijsverschil tussen de PS3 en de Xbox 360 (die in het voordeel van Microsoft lag) kochten zij allemaal een Xbox 360 en begon Microsoft aan het bouwen van zijn imago in dit gebied. Hierdoor werd Mexico één van de drie grootste markten voor Microsoft en hadden zij een voorsprong op de PS3.
Stap 2: Ga door naar Brazilië en Argentinië
Helaas voor Microsoft zijn er in Brazilië en Argentinië geen lage BTW kosten. Daarom moest het bedrijf iets anders verzinnen. Om aandacht te krijgen van gamers moet je heel veel bieden voor een lage prijs, iets wat in iedere markt voor ieder product op gaat. Waarom meer betalen als een ander bedrijf je hetzelfde biedt voor minder? Daarom moest Microsoft wat aan de prijs van hun Xbox doen. Het produceren van een console bleek niet erg duur te zijn in Brazilië, daarom koos Microsoft er voor om hun productie te verschuiven naar dat land. Hierdoor kon Microsoft zijn prijzen met wel 40% verlagen, hiermee wonnen zij ontzettend veel gebied ten opzichte van Sony. Want met de release was de prijs van een PS3 R$1800 ($470), en de Xbox 360 van R$1000 ($260) was hierdoor veel meer in trek (R$ is de Braziliaanse Real). Hierdoor heeft Sony ook besloten om dit jaar hun productie te starten in Brazilië, beter goed gestolen dan slecht verzonnen toch?
En dan nu de huidige generatie
De retail prijs voor de PS4 was ook weer veel hoger dan die van de Xbox One. In Brazilië en Argentinië kocht je een PS4 voor R$2499, wat ongeveer €574 is, terwijl de Xbox One met Kinect over de toonbank ging voor €505 en de versie zonder Kinect was maar €367. Hiermee heeft Microsoft zelfs met de next gen weer een behoorlijke voorsprong op Sony. In totaal zijn er in Latijns-Amerika zo’n 600.000 current-gen consoles verkocht, waarvan ongeveer 75% tot de Xbox One verkoop behoorde. Dit komt natuurlijk door het grote verschil in prijs en daarom rent Sony Microsoft nu ook achterna.
Deze cijfers hebben allemaal betrekking op de officieel verkochte consoles, in Latijns-Amerika is de ”grijze markt” enorm groot. Dat komt omdat je dan geen last hebt van de BTW en andere ongein zoals importkosten. Hierdoor weten wij alleen dat de mensen die liever niet betrapt willen worden door de politie de voorkeur hebben voor de Xbox One.