Een paar E3’s terug kregen we nog te horen dat de Xbox One X ook is gemaakt met virtual reality in het achterhoofd. Deze plannen zijn ondertussen gewijzigd.
Als we naar virtual reality in het algemeen kijken, lijkt het sowieso allemaal iets minder populair te worden. Op de Playstation 4 heb je PSVR waar een handjevol games voor uitkomt. Op de pc is men druk bezig met allerlei varianten van virtual reality brillen, maar dat is meer gericht op ‘betaalbaarheid’. We horen echter geen grote aankondigingen meer in de mainstream media (behalve dan Bethesda die nog aan VR ervaringen werkt). Misschien is dit ook één van de redenen dat Microsoft hier nu even geen prioriteit aan geeft.
Nu… even… niet!
De Chief Marketing Officer van Microsoft, meneer Mike Nichols, vertelt dat er geen plannen zijn om virtual reality en mixed reality ervaringen naar de Xbox consoles te brengen. Bij Microsoft denkt men eerder dat virtual reality op dit moment echt voor de pc is. Op dat platform heb je namelijk een betere, en meer meeslepende, ervaring omdat er gewoon betere hardware voor is. Daarbij worden er op de pc nu echt slagen gemaakt op het gebied van virtual reality omdat de pc een open platform is. Dit biedt een betere bodem voor iteratieve processen (kortom, iets proberen, falen, iets nieuws proberen, falen totdat je iets werkend hebt). Wil je nu virtual reality? Probeer het dan zeker op de pc, mits je een sterke grafische kaart hebt en goede processor.
De Holo-wattes?
Het is niet geheel verrassend dat Microsoft zich op dit moment niet concentreert op de virtual reality markt. Als je het doet, dan moet je het goed doen met hoge resoluties. De Hololens van jaren geleden zag er supervet uit, maar staat nog te veel in de kinderschoenen en heeft ook eigenlijk meer de ontwikkelaars als doelgroep. Het zal nog wel een tijdje duren voordat het naar de consumentenmarkt komt.
We zitten op dit moment nog wat aan te modderen met 4k en 60fps. Vergis je niet, dat als je goede virtual reality wilt hebben zonder misselijk te worden van bewegingen, dat je dan op z’n minst 90fps nodig hebt. Gooi daar nog eens bij dat je natuurlijk geen pixels wilt kunnen tellen tijdens jouw virtual reality ervaring en je komt al snel uit op een 8k resolutie! Reken nu eens uit wanneer wij games in 8k op 90fps kunnen spelen? Yup, nog een paar jaar wachten dus. Dan kijken we trouwens nog niet eens naar het prijs aspect. Betaalbare 8k virtual reality headset? Ik geef het nog 5 jaar.
Virtual reality op de Scarlet?
Zoals jullie al weten komt er waarschijnlijk in 2020 een nieuwe Xbox console waar je gewoon nog al je oude Xbox games op kunt spelen. Het team dat de fantastische Xbox One X heeft geleverd is nu hard aan het werk om hun volgende hoogtepunt te laten zien. Als we er van uit gaan dat het aantal teraflops verdubbelt, dan hebben we al meer kans op een goed werkende virtual reality ervaring op de Xbox. Kan dat wel, zoveel teraflops? Jazeker! Er is namelijk nu al een 12 teraflops kaart op de pc, dus het bestaat in ieder geval wel. Of ze dit voor rond de 500 euro in een Xbox kunnen stoppen, dat is nog maar de vraag.
Het zou al schelen als we virtual reality op de Xbox hebben in 4k en 90fps. Dan maar even nog een paar pixels tellen helaas. De mensen die al wat virtual reality ervaringen achter de rug hebben, weten dat het ongelofelijk indrukwekkend is om echt in een game te zijn. Denk aan een Fallout VR of Batman VR. Tegen de tijd dat we de Scarlet Xbox hebben, zullen er ongetwijfeld veel meer kwalitatief goede VR ervaringen op de markt zijn zodat Microsoft dit op de Xbox gelijk kan aanbieden! We wachten het af. Ik zit er in ieder geval klaar voor!