Iedereen met een Xbox One is bekend met het concept van Kinect. Op de Xbox 360 voelde het een beetje als een doodgeboren kindje aan maar met de Xbox One probeert Microsoft de Kinect 2.0 toch nog aantrekkelijk voor de consument te maken. Er zijn namelijk nieuwe vacatures door Microsoft uitgegeven.

“A new team has formed in Microsoft’s Xbox division with a specific purpose: to push the envelope of today’s and tomorrow’s technology as we explore new ideas from the ground floor. It begins with veterans from Xbox 360, Xbox LIVE, and Kinect. But we’re growing as quickly as our imaginations can be translated into code.” – Microsoft Job Listing

Uit deze quote valt dus af te leiden dat Microsoft de Kinect nog niet heeft laten vallen en echt wilt laten zien wat voor gave dingen je hiermee kunt doen.

“…if you’re passionate about the potential for Kinect to continue to revolutionize entertainment and are a seasoned software engineer with the skills to prototype and build the future of premium Kinect-powered experiences, we have a growing team of talented people who want to take entertainment into the future.”

Het zou natuurlijk super zijn om aan een betere Kinect en daarmee ook een betere Xbox One te werken, maar er zitten toch een paar risico’s aan deze baan verbonden. Zo is het werk wat je doet geheim en moet je veel NDA’s (Non Disclosure Agreement) tekenen. Doordat de ontwikkelingen geheim zijn, werk je  heel intensief in een kleine groep mensen.

Iets wat voor dit team ook erg lastig gaat worden is het samen werken met de game-ontwikkelaars en designers. De designers hebben waarschijnlijk veel goeie ideeën die misschien in de werkelijkheid helemaal niette realiseren zijn. Neem een Illumiroom. Illumiroom is een projector die het deel wat je van de gamewereld niet op je scherm ziet verschijnen, op je muur projecteert, zie het plaatje hieronder.

Microsoft-Illumiroom-5

Als je een gamekamer hebt die je helemaal leeghaalt, alleen maar voor de Illumiroom, kan dit natuurlijk die coolste gadget van de eeuw worden. Afgezien van de haalbaarheid kwam Microsoft vorig jaar met het bericht dat de setup van dit systeem al een paar duizend euro zou gaan kosten. Het was dus niet interessant voor het bedrijf om dit verder te ontwikkelen, want hoeveel mensen zouden dit dan uiteindelijk gaan kopen…

Mijn punt is dat je als hardware-ontwikkelaar en game-designer naar een haalbaar product moet streven en niet alleen naar de optimale ervaring van de consument. Onenigheid tussen techneut en dromer zullen dan ook wel eens voor mooie discussies kunnen zorgen.

Als je voor deze baan wilt solliciteren moet je verstand hebben van de volgende dingen:

  • Computer Science Bachelor Degree
  • 5 jaar professionele ervaring met C en/of C++
  • Verstand hebben van de beginselen van het programmeren voor games
  • Om kunnen gaan met engines zoals Unreal, CryEngine en Unity

Een hele waslijst met skills en risico’s die de gelukkigen van deze baan op zich af zullen krijgen. Microsoft sluit daarom ook of met de volgende quote:

“If you want a comfortable, standard-role job at Microsoft with no ambiguity or risk, please don’t apply.”

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties