Cheaten, het blijft een ding in de gaming community. Maar Microsoft gaat terugslaan. En dat is maar goed ook.
Waarom gamers cheaten, het is mij een raadsel. Als je wint in de wetenschap dat je dat niet op een eerlijke manier gedaan hebt, dan is die winst toch niks waard. Als je D/K ratio hoog is omdat je cheat, waar staat dat cijfertje dan voor? Het is ver plassen met behulp van een pompje. Meten hoe lang je jodokus is na die verlengoperatie in Thailand. Kortom waardeloos en niks om trots op te zijn.
Voor de eerlijke gamers is het een bron van ergernis, dit soort loosers. Maar gelukkig zit men bij Microsoft niet stil. Ze hebben recentelijk een patent gedeponeerd die cheatgedrag op de Xbox zichtbaar moet maken door het gebruik van de AI die verdacht gedrag via rankings of achievements in user accounts kan opsporen. Vorige maand is dit patent bij de US Patent and Trademark office ingediend.
Deze AI zal, in tegenstelling tot de opsporingen door Valve, zich niet beperken tot cheaters in de actieve game. Het snuffelt door de interacties tussen game en platform zoals notificaties van achievements, game scores die naar het platform worden gerapporteerd en de rank van spelers die ze door games op het platform hebben bereikt. Ze proberen dus cheaters buiten de game te ontdekken door puur naar de opbrengsten te kijken.
Dit zorgt ook dat men minder druk legt op de console omdat men alle AI processen via de cloud kan laten lopen. Hoe men dan verder kijkt en wat er met deze cheaters gebeurt, dat moet nog bekend worden gemaakt. Maar het begin is er.