Microsoft en NVIDIA slaan de handen ineen om neurale rendering naar gameontwikkeling te brengen. Dit kan enorme verbeteringen opleveren voor hoe games eruitzien en draaien.

In een recente aankondiging heeft Microsoft onthuld dat het samenwerkt met NVIDIA om neurale rendering mogelijk te maken binnen de DirectX API. Deze technologie maakt gebruik van AI om graphics te verbeteren en te versnellen. Het doel? Games met betere visuals, soepelere prestaties en minder belasting op hardware. NVIDIA’s Tensor Cores en neural shaders staan hierbij centraal.

Wat is neural rendering precies?

Neural rendering is een techniek waarbij AI wordt ingezet om processen zoals textuurcompressie, lighting en upscaling te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het comprimeren van textures, zodat deze minder geheugen innemen. Geheugen is bijzonder spaarzaam op de consoles. NVIDIA claimt dat hun neurale compressie tot wel zeven keer efficiënter is dan traditionele methoden. Dit betekent niet alleen minder VRAM-gebruik, maar ook dat minder krachtige hardware betere prestaties kan leveren.

Daarnaast opent neurale rendering de deur naar geavanceerde technologieën zoals path tracing en realistische animaties, zonder dat dit ten koste gaat van de snelheid. Vooral de nieuwe NVIDIA RTX 50-series GPU’s zijn ontworpen om optimaal gebruik te maken van deze AI-gedreven shaders.

Wat betekent dit voor gamers?

Voor gamers betekent dit uiteindelijk betere graphics zonder dat je meteen de nieuwste en duurste hardware nodig hebt, zoals op consoles het geval is. Neural rendering kan bijvoorbeeld zorgen voor meer details en realistischere belichting, terwijl de prestaties van games verbeteren. Vooral in een tijd waarin VRAM-eisen de pan uit rijzen, is dit een uitkomst.

Hoewel deze technologie nog in ontwikkeling is, lijkt het erop dat we met de komst van neural rendering een nieuwe stap zetten in wat mogelijk is binnen gaming.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties