Het zijn interessante tijden in de streaming diensten sector. Van de week zagen we al dat Google met een game streaming dienst komt genaamd Stadia en Microsoft timmert aan de weg met xCloud. Over dat laatste zijn er nu iets meer details gedeeld.
Tijdens de GDC (Game Developer Conference) gaat het, zoals de naam al suggereert, om game ontwikkelaars. Het is dus geen show voor de consumenten, maar het is natuurlijk wel een sneak peek voor wat er op de markt gaat verschijnen. Neem bijvoorbeeld de dienst van Microsoft xCloud. We weten al dat we hiermee op mobiele apparaten onze Xbox games kunnen spelen, maar er zijn nog wat meer kleinere details bekend.
Dynamische controls en software
De dienst xCloud zal per apparaat weten wat er mogelijk is. Er komt dus niet één code waar alle apparaten het maar mee doen. Het zal echt detecteren wat voor hardware in jouw telefoon zit en daar de instellingen op aanpassen. Het zal bijvoorbeeld ook weten wanneer jij een Xbox controller hebt aangesloten via Bluetooth zodat alle touch-screen controls op het scherm weg zijn. Daarmee komen we gelijk bij de controls, want je krijgt te maken met touch-screen input. Gamers die dus touch-screen gebruiken, zullen een mobiele variant van de controls krijgen. Als je een controller hebt waar je ‘m op aansluit, dan kan je lekker met de controller aan de gang. Wat overigens ook fijn is, is dat je op telefoon waarschijnlijk wel op een map kunt inzoomen met je vingers i.p.v. controls. xCloud past zich daar dus ook aan afhankelijk van jouw apparaat (tablet/smartphone).
Adaptieve dienst
Wat een fijne bijkomstigheid is voor de levensvatbaarheid voor deze dienst, is dat er veel games beschikbaar voor komen. Ontwikkelaars van Xbox games hoeven niet een extra versie te maken voor xCloud en dat is volgens mij een gouden greep van Microsoft. Alles wat extra moeite kost, heeft namelijk de kans om te falen. Als er morgen dus een game naar de Xbox komt, dan is overmorgen de game beschikbaar voor xCloud.
Het is natuurlijk wel mogelijk voor ontwikkelaars om in te spelen op de mobiele gamers. Misschien wat extra speciale functionaliteiten om met de map te spelen, of aparte controls voor het rijden.
Hoe lang ga je gamen?
Er is nog wel een ander punt waar het ook discutabel is of ontwikkelaars hier op in moeten spelen. Dat is namelijk het punt over de lengte van game sessies. Zit je 10 minuten in de bus? Dan kan je beter geen avonturengame opstarten maar misschien wel snel een potje Rocket League. Ben je anderhalf uur onderweg? Dan is dat wel weer meer geschikt voor avonturengames en RPG’s. De vraag is hoe ontwikkelaars hier op kunnen inspelen. Misschien kan een xCloud variant van een game wel meer save-points bevatten in avonturengames? Genoeg variabelen om rekening mee te houden voor een nieuwe doelgroep, de mobiele gamer.
Op dit moment is de testversie van de xCloud in de maak en hopelijk binnenkort uitgedeeld om door een grotere doelgroep te laten testen.