Veel fans van de ‘Metal Gear Solid’-reeks zullen je zeggen dat Phantom Pain qua verhaal het minst boeiende deel uit de reeks is. De geroemde tussenscènes, waar je vroeger gemakkelijk een halfuur zoet mee was, ontbreken of worden tijdens het spelen met audiofragmenten meegegeven. Al zijn er geruchten dat de game oorspronkelijk eigenlijk veel groter zou zijn geweest en dat er zelfs een derde hoofdstuk in MGS V zou voorkomen.
Gamers op het Facepunch-forum hebben op de pc-versie van ‘MGS V: The Phantom Pain’ namelijk bestanden ontdekt die er niet alleen op wijzen dat de oorspronkelijke versie meer hoofdpersonages zou bevatten (zoals ‘The Boss’) maar dat er zelfs een derde hoofdstuk in MGS V zou komen. Het is niet duidelijk hoeveel er precies gemist wordt in de game maar het ontbreken van een derde deel zou wel een verklaring zijn voor het abrupte einde van ‘The Phantom Pain’. In dat derde deel zou het verhaal dan tot een mooi einde komen.
Op zich geen schokkend nieuws dat er stukken uit games worden weggeknipt. Studio’s knippen vaak in hun games omdat het spel anders te groot zou worden of omdat sommige stukken gewoon niet relevant zijn, maar de grootte van wat is weggelaten in combinatie met Konami’s poging om zich af te scheiden van de grote MGS bedenker Kojima, doet meer vermoeden. Wij denken dan dat Konami de game zo snel mogelijk wou lanceren, zodat elke samenwerking met Kojima dan ook echt gestopt zou zijn, zelfs al zou dat enkele grote opofferingen betekenen. Met Kojima’s ontslag komt er nu dus geen derde hoofdstuk, al had Kojima dat wel zo gepland. De reacties op ‘The Phantom Pain’ waren nu al lovend, je kan je wel voorstellen hoe doe waren geweest als Konami iets meer geduld had getoond.