Sorry, dit bericht moest eigenlijk enkel over het onderstaande filmpje gaan, maar als Metal Gear Solid fan zit mij iets goed dwars na het bekijken van de gameplay. Kijk eerst zelf maar.
Het filmpje hieronder laat zien hoe je ook agressief kan spelen in plaats van enkel sluipen en hoe je door de woestijn kan reizen met je paard. Allemaal leuk en aardig, maar is dit wel Metal Gear Solid zoals we het kennen? Het gaat om dit filmpje.
Ik hou mijn hart vast
Het is natuurlijk tof dat jij als gamer de keuze krijgt om als Rambo door de woestijn heen te raggen of juist als beste spion die ooit heeft geleefd iedereen vakkundig, maar geruisloos, de nek omdraait. Maar ik heb meerdere zorgen over dit nieuwe deel. Hideo Kojima is een meesterlijke game developer die ons blij heeft gemaakt met Metal Gear Solid als franchise. Deeltje 5, The Phantom Pain, moet dan ook het ultieme deel worden waar fans op hebben zitten wachten. Ik ben fan, maar ik word niet blij van filmpjes zoals hierboven. Je had er voor mij ook ‘Tom Clancy’s Rainbow Six: Lonewolf’ boven kunnen zetten en ik had je geloofd. Het hele open wereld idee is gewaagd, maar het haalt voor mij het ‘spionnen’ gedeelte helemaal weg. Dat intense en verhaal gedreven aspect wat ik juist zo leuk vind bij de voorgaande delen. Uiteraard wil ik Hideo Kojima niet onderschatten en er gewoon van uit gaan dat het een top titel wordt, vooral na de vette trailers. Maar het open wereld aspect moet zich voor mij nog flink gaan bewijzen.
Schokkende zaken in het verhaal
Ground Zeroes vond ik niet al te best en dat voorspelt niet veel goeds als dit een proloog is van deel 5. Het heeft natuurlijk wel van die schokkende en controversiële zaken zoals kindsoldaten, marteling en mishandeling van kinderen en dat kan misschien een diepere laag geven aan het verhaal, maar soms heb ik het gevoel dat zoiets alleen gedaan wordt om aandacht te trekken voor de game, om het als Hollywood aan te pakken. Dat effect uit zich ook in de verandering in het genre, waar het van gesloten gebieden naar open wereld gaat. Hoezo? Omdat andere games dit ook doen? Omdat het een succesvol genre is? Ik betwijfel of open wereld iets positiefs kan betekenen voor Metal Gear Solid. Begrijp mij niet verkeerd, het is niet zo dat het spontaan anders is, want het open wereld gedeelte wordt uitgelegd aan de hand van Diamond Dogs en de The Mother Base die je onder controle hebt. Echter, Metal Gear Solid draait voor mij om het persoonlijke verhaal en de actie die daar bij hoort, minder om het managen van je Mother Base. Ook hier geldt dat ik er compleet naast kan zitten, want misschien werkt alles wel fucking goed. Hideo Kojima is en blijft geniaal, misschien moet ik er gewoon meer op vertrouwen. Maar ik kan het gevoel niet negeren, dat ik met elk filmpje denk…Metal Gear Solid 5 gaat de plank mis slaan. Hebben andere Metal Gear Solid fans dit ook?
De enige die de plank mis slaat is de bekrompenheid van RMNiels. Ten eerste zeg je zelf dat rambo stijl als optie bestaat, maar bestempelt daarop het spel als een actie shooter zoals Rainbow six. Wat je niet begrijpt is dat dit spel niet voor hardcore MGS fans is gemaakt, maar moet een breder publiek aanspreken. Daarbij dacht Kojima ook wel degelijk aan de fans en de integriteit van zijn franchise: De iconische middelen die we kennen van MGS zit mooi in het spel geimplementeerd. Van de cardboardbox tot de motherbase in Peacewalker. Daarbij moedigt het spel je aan om… Lees verder »
Points taken wat betreft innovatie en detail van de pijnlijke verhalen in het spel. Misschien hou ik te veel vast aan de gevestigde orde en het verhaal. Daarom zeg ik ook: ‘Ook hier geldt dat ik er compleet naast kan zitten, want misschien werkt alles wel fucking goed. Hideo Kojima is en blijft geniaal, misschien moet ik er gewoon meer op vertrouwen.’ Het is een uiteenzetting van mijn gevoel die ik krijg van de trailers, maar dat maakt mij niet gelijk bekrompen. Nieuwe richtingen van een franchise zijn inderdaad riskant, waardoor je dus de formule van de franchise compleet kan… Lees verder »
Wat ik dan niet snap is waarom je een titel als “Metal Gear Solid V: Phantom Pain gaat plank mis slaan” gebruikt, alsof het vaststaat. Uiteraard, het is jouw gevoel dat het voor jou geen authentiek gevoel geeft, maar dan nog zou ik voor een meer voorzichtigere titel kiezen. Het viel gewoon op omdat andere journalisten en youtubers die tot 16 uur hebben kunnen spelen vrijwel allemaal lyrisch waren en moeite hadden om hun controller te moeten inleveren na hun gamesessies. Als je suggereert dat MGSV meer mainstream is gemaakt om zodoende fans te verloochenen dan moet ik het helaas… Lees verder »
Ik ben meer dan benieuwd en hoop het ook echt eens te spelen (nog maar een paar maanden) en ik hoop ook dat je gelijk hebt. Jouw voorgevoel over deze game is veel positiever en als MGS fan wil ik daar alleen maar naar toe werken. Sutherland moet ik echt aan wennen (hij doet het trouwens wel goed, maar het is echt anders). De tapes op iDroid luister ik altijd wel, want daar zitten de details. Als de quests van Witcher 3 kwaliteit zijn, dan zeg ik bij deze niks meer. Hopelijk geniet ik in september als ik de game… Lees verder »
Het was ook voor mij wennen om ground zeroes te spelen, maar nadat je weet waar alles voor staat kan je lekker aan de slag om de basis te verkennen zonder al teveel foutjes te maken. Wat viel er precies tegen? Wat ik begrijp is dat de controls in phantom pain zijn getweaked. YoungYea is een youtuber die duidelijk een verschil merkt tussen GZ en TPP controls. Met name het ‘kleven’ aan muren voelt minder als een strijd aan en voelt veel natuurlijker. De idroid is ook een beetje aangepast en verder zijn wat knoptoepassingen verplaatst. Ik heb de intentie… Lees verder »