Assassin’s Creed Unity maar ook het onlangs uitgekomen Elder Scrolls: Online maken gebruik van het fenomeen van micro-transacties. Gister kwamen een paar oplettende mensen erachter dat de nieuwe Metal Gear Solid-game dit waarschijnlijk ook gaat gebruiken.
In de Italiaanse variant van de playstation-store stond in de beschrijving van de nieuwe MGS: “optionele in-game aankopen”. Ondanks dat er nog niks officieel door Konami is bevestigd kunnen we er wel vanuit gaan dat dit dus het geval zal zijn bij Phantom Pain.
Wat betekent dit voor MGS?
Op het eerste gezicht lijkt er niet veel aan de hand. Ik dacht zelf ook toen dit nieuws van AC Unity hoorde dat dit niks met de game zou doen. Wanneer je de game opstart kom je er toch al snel achter dat het je toch wel heel moeilijk wordt gemaakt om echt alles uit de game te halen zonder micro-transacties te doen. Bij Unity waren de transacties vooral gericht op de kledij van het hoofdpersonage Arno. Had je geen zin om alle kistjes uit Parijs te plunderen maar wilde je toch die gave kleding en wapens hebben was je toch aan de micro-transactie overgeleverd. Als gamer krijg ik dan heel snel het gevoel dat uitgevers het je zo moeilijk maken om alles uit de game te halen. Uitgevers moeten aan een gezonde community denken in plaats van een cash-grab van een paar enthousiaste gamers. Een goeie community zal waarschijnlijk ook nog meer geld opleveren, zeker op de lange termijn.
Zoals eerder gezegd is ESO ook een goed voorbeeld. Herinneren we ons nog allemaal de Imperial Edition van de game waar we een gratis in-game-paard bij kregen? Eigenlijk was dit schandalig. Mensen die 20 tot 40 euro meer neertelden hoefden geen gold te farmen voordat ze een beetje snel konden reizen. Paarden waren in die tijd nog zo achterlijk duur voor de normale speler (DIE AL 60 EURO HAD BETAALD!!!) dat de Imperial Edition een soort “pay to win” principe aan ESO toevoegde. Deze oneerlijke verdeling was naast de bugs één van de oorzaken dat veel spelers niet meer verder wilde spelen en dus stopten met ESO. Natuurlijk is MGS geen MMO maar mechanieken als micro-transacties kunnen je wel erg tegen gaan staan. Als ik 60 euro of in sommige gevallen nog meer met een collector’s edition uitgeef wil ik alle content kunnen beleven. Genoeg is genoeg.
Dat micro-transacties naar MGS komen betekent niet meteen dat het een slechte of frustrerende game gaat worden. Het gaat erom dat de micro-transacties redelijk zijn en het proces een beetje versnellen. Zodra de game zonder micro-transacties eigenlijk minder leuk is om te spelen gaat Konami pas de fout in. Zijn jullie door dit bericht anders naar de game gaan kijken?