Gears of War 4, één van de felbegeerde games voor de Xbox One dit jaar, krijgt hopelijk wederom een dikke multiplayer! Bij onze concullega GameInformer werden er twaalf feiten op een rij gezet over de multiplayer, maar daar is de helft eigenlijk pure speculatie, dus geen feiten. Wij destilleren de juiste informatie voor je.
Multiplayer is belangrijker dan ooit
Gears of War’s campaigns zijn altijd belangrijk geweest. De co-op zat goed in elkaar en het verhaal liet je goed doorspelen met genoeg motieven om de Locust een kopje kleiner te maken. Met elke titel die in de Gears of War franchise werd toegevoegd, werd multiplayer belangrijk. De focus bij Gears 1 stond misschien op 90% singleplayer en 10% multiplayer qua ontwikkeling. Met Gears of War 4 was multiplayer al een prioriteit vanaf het eerste moment tijdens de ontwikkeling. De studio, Coalition, wil echt voldoen aan de behoeftes van de online spelers en zelfs de eSports. Persoonlijk vind ik dat jammer, want niet elke fucking game hoeft een eSports game te worden. Gelukkig houden ze ook gewoon dingen intact voor de casual speler. Degene die ‘professioneel’ wil gamen, krijgt de kans.
De multiplayer draait op dedicated servers en 60fps. Het team dat de multiplayer maakt, wordt bijgestaan door Splash Damage, bekend van Return to Castle Wolfenstein, Brink en ook Gears of War: Ultimate Edition. Ze ondersteunen met level design en ook de technische uitdagingen met online systemen en matchmaking. Dat is dus wel goed nieuws, want die expertise kunnen ze goed gebruiken.
De multiplayer beta start op 18 april
De beta start op 18 april en eindigt op 1 mei. Van 18 tot 25 april hebben is er early access voor degene die Gears of War Ultimate Edition hebben gekocht. Daarna, van 25 april tot 1 mei is er voor alle Xbox Live Gold leden toegang tot de beta.