Wat Crackdown zo mooi maakt is de totale vernietiging van je spelwereld. Er gaan geruchten dat de ontwikkelaar gelimiteerd in zijn keuzes, juist door die explosiviteit.
Microsofts Azure technologie staat op het punt om te shinen met de release van Crackdown 3, half februari. Sinds de techdemo voor Crackdown van Gamescom 2015 waarin de vernietiging van een spelwereld is getoond is de cloud technologie achter de vernietiging een veelbesproken onderwerp. Om van diezelfde techdemo een goed werkend spel te maken, dat bleek lastiger dan gedacht. Het is een van de redenen dat de game meermalen is uitgesteld.
Wrecking Zone
Afgelopen november het eindresultaat, de multiplayer mode Wrecking Zone getoond. Een spektakel, zeker. Het aantal spelers waarmee je los kunt gaan zorgt echter voor gefronste wenkbrauwen. 5 tegen 5, daar moet je het mee doen. De hoop voor (zo blijkt) een groot aantal gamers was het beleven van chaos met een groot aantal spelers. Hoop die gevoed wordt door de populaire Battle Royale modi waar je soms wel met 100 man tegelijk los kunt.
Designkeuze
In een interview dat door Xbox: The Official Magazine is gepubliceerd licht Joseph Staten van Microsoft Global Publishing zijn keuze toe. Microsoft Global Publishing overziet de ontwikkeling van 2nd party titels, titels die niet in-house worden ontwikkeld. Zo ook de ontwikkeling van Crackdown 3.
.. of toch niet?
Jorg Neumann liet toch een ander geluid horen, een paar maanden geleden. Jorg is een collega van Joseph en hoofd productie bij Microsoft Global Publishing. Hij vertelde dat het geheugen wel degelijk een limiterende factor is. Limiterend in de keuzes die de ontwikkelaar heeft kunnen maken wat betreft de Wrecking Zone mode.
Wat mij betreft is 5v5 geen limiterende factor om plezier te hebben met de game. Half februari kunnen we er mee aan de slag. Als je Game Pass bezitter bent is de game ook voor jou direct bij release speelbaar.
Er zijn altijd bepaalde technische limieten binnen games en zeker de hardware. Ik verwacht een zelfde level van destructie als Red Faction: Guerrilla, en dat is meer dan voldoende! Tot vandaag de dag heb ik nog respect voor de destructie en engine waar deze game op draaide. Ik verwacht geen “voxel” wereld waar je oneindig de grond in kan graven met explosieven zoals een Red Faction 1 en een Minecraft bijvoorbeeld. Mocht de destructie alsnog tegen vallen zal ik er niet echt mee zitten denk ik. De eerste Crackdown heb ik destijds grijs gespeeld dus kom maar op! Wat begon… Lees verder »