De afgelopen dagen zijn talloze Microsoft Rewards-accounts ten onrechte geschorst in een massale ban-golf. Dit heeft flink wat frustratie en verwarring veroorzaakt bij gebruikers wereldwijd.

Microsoft Rewards is een populair programma waarmee je punten kunt verdienen door bijvoorbeeld via Bing te zoeken of Xbox Game Pass-missies te voltooien. Voor veel gamers is het een leuke manier om korting te sparen of zelfs gratis abonnementen binnen te halen. Maar afgelopen week werden veel gebruikers plotseling geconfronteerd met de melding dat hun account geschorst was wegens schendingen van de Microsoft Services Agreement. Het probleem? Veel van deze bans lijken totaal onterecht te zijn.

Wat ging er mis?

Volgens berichten op sociale media en forums zoals Reddit, werden gebruikers zonder waarschuwing de toegang tot hun Rewards-accounts ontzegd. De opgegeven redenen varieerden van “meerdere accounts per huishouden” tot “het gebruik van een VPN” of “valse informatie”. Maar veel getroffen gebruikers stellen dat ze niets hebben gedaan wat in strijd is met de regels. Het lijkt er sterk op dat een fout in Microsoft’s systeem verantwoordelijk is voor deze massale schorsingen.

Microsoft heeft inmiddels bevestigd dat het gaat om een fout en zegt bezig te zijn met het terugdraaien van deze onterechte bans. In een verklaring via hun officiële supportkanalen liet het bedrijf weten: “We hebben een probleem vastgesteld waardoor bepaalde Microsoft Rewards-accounts onterecht zijn geschorst. Dit wordt nu opgelost en de meeste accounts zouden binnen enkele uren weer actief moeten zijn.”

De impact op gebruikers

Voor de getroffen gebruikers is dit meer dan alleen een kleine ergernis. Velen hebben jarenlang punten verzameld en waren bang deze kwijt te raken. Frusterend is ook om binnen de XBNL-community te horen dat het een terugkerend probleem lijkt, waarover vervolgens moeilijk in contact te treden lijkt te zijn. Sommige mensen gebruikten hun spaargeld in het programma voor Xbox-abonnementen, cadeaubonnen of donaties aan goede doelen. Het idee dat je al die moeite zomaar kunt verliezen door een fout, is begrijpelijk frustrerend. Bovendien heeft Microsoft in het verleden niet altijd een vlekkeloze reputatie gehad als het gaat om snelle en transparante communicatie over dergelijke problemen.

Gelukkig lijkt het erop dat de meeste accounts inmiddels weer worden hersteld. Maar het roept wel vragen op over hoe Microsoft dit soort problemen in de toekomst beter kan voorkomen en hoe ze hun gebruikers gerust kunnen stellen. Voor nu is het vooral hopen dat iedereen snel toegang krijgt tot zijn of haar account en gespaarde punten.

Ben jij ook getroffen door deze ban-golf? Of heb je je account alweer terug? Laat het ons weten in de reacties!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties