Aaron Greenberg, Microsoft’s global marketing director van 1st- en 3rd-party games heeft redelijk wat informatie prijsgegeven over toekomstige games, maar ook wat de lastige dingen waren tijdens de release van de Xbox One. En daarnaast natuurlijk het gelul in de ruimte om lastige vragen te ontwijken. 

Tijdens een interview met de podcast The Inner Circle werden de volgende vragen aan hem gesteld

Hoe gaan jullie om met het lekken van informatie naar de media?

Het is vrij lastig om daar mee om te gaan en vaak is informatie incorrect. In de wereld van het internet waar iedereen een mening heeft gebeuren dit soort dingen nou eenmaal. Sommige informatie is ook correct en is niet te controleren, alle grote bedrijven hebben daar last van. Wij geven op dit soort dingen standaard geen commentaar. Heel soms gebeurt het dat iets lekt en dat wij er dan bewust voor kiezen om informatie prijs te geven.

De release van de Xbox One verliep niet vlekkeloos. Zijn er nog dingen veranderd op marketinggebied door de launch? 

Het is altijd lastig om nieuwe hardware te lanceren, bij bepaalde dingen begin je weer helemaal op nul. Als voorbeeld zou je Xbox Live kunnen noemen, deze moesten wij voor de nieuwe console helemaal opnieuw opbouwen. We moeten constant dingen veranderen. De kennis is er natuurlijk maar we moeten blijven doorontwikkelen. Nu het product redelijk goed staat, moeten we ons gaan focussen op de software en de service van Xbox Live. We zullen er voor blijven zorgen dat we investeren in de beste games.

Wij kiezen voor een langzame, innovatieve, steady race, dat hebben wij altijd gedaan en zullen wij nu ook doen. Wij geloven in een steeds transformerende device. Waar andere fabrikanten zeggen dat ze nu wel klaar zijn, zullen wij altijd doorgaan met het ontwikkelen van de Xbox. We schreeuwen dit niet van de daken maar wij hopen dat de fans dit zelf ervaren.

Waarom hadden we in het begin niet de features die we al wel hadden op de Xbox 360. De fans voelden zich genaaid, het leek ons allemaal niet zo erg moeilijk om dit allemaal zo te bouwen.

Je moet misschien even terug gaan naar toen de Xbox 360 releasede, we hebben toen de marketplace nog moeten inbouwen, we hebben deze kennis gebruikt bij de One maar moesten hem nog steeds vanaf scratch ontwikkelen. Wij investeren veel geld aan het doorontwikkelen en innoveren, dus verwacht nog maar niet dat wij voorlopig klaar zijn.

Is de Xbox One niet te vroeg gelanceerd? Was hij wel klaar om het op te nemen tegen de PS4?

Ik denk het niet, we moesten hem uitbrengen. We wisten niet wat Sony deed en Sony wist niet wat wij deden. We dachten dat we met titels zoals bijvoorbeeld Forza er klaar voor waren. We wisten wel dat het nog niet ideaal was maar dat kan je dus ook niet echt verwachten bij de launch.

Kijken jullie bij marketing ook naar de concurrent? 

Wij focussen ons niet op de concurrentie maar op onze eigen producten, de dingen die wij goed doen. We willen de beste games, de grootste exclusives en de beste live services en entertainment apps. Dat tegen een eerlijke prijs. Dit is bevestigd door de fans tijdens de feestdagen, we hebben toen goede verkoopcijfers gehad.

Gaan jullie ook door met het brengen van custom Xbox One apparaten voor bijvoorbeeld games als Tombraider, Halo en Gears of War?

We moeten hier keuzes in maken, want we kunnen niet 12 verschillende custom Xbox Ones maken. Dit is onmogelijk voor de fabrikant maar wat ik al wel vast kan verklappen is dat jullie op jullie wenken bedient gaan worden tijdens de feestdagen eind 2015.

Is er verschil in marketing met de marketing van vroeger? 

Microsoft heeft er voor gekozen om op een andere manier hun games te showen. Daar waar vroeger het vooral ging om grote tv-campagnes, richt Microsoft zich nu op verschillende groepen gamers. Dus de hardcore gamers maar ook de wat minder fanatieke gamer. Deze groepen hebben verschillende benaderingen nodig. Hier gebruiken wij onze eigen kanalen vooral voor. Daarnaast blijven we ons ook gewoon richten op tv-advertising en grote evenementen.

Krijgen wij meer te horen over de samenwerking tussen Rare en Microsoft op de E3? 

Wij zijn recentelijk op bezoek geweest bij Rare en dan zie je alle fan-art van Banjo en Conquer, wij zijn echt grote fans van Rare. Ons team werkt intensief samen met Rare om ze te ondersteunen bij het releasen van meerdere producten waar ze voor aan werken.

Wordt er door de enginemakers van Unreal Engine 4 ook nog een Xbox One exclusive uitgebracht? 

Wij werken goed met Epic samen, vooral aan hun Unreal Engine 4. Ik kan geen commentaar geven op de vraag of ze ook een exclusieve game voor ons maken. Ze hebben wel aandelen in een bedrijf die vooral PC- en Xbox One-games ontwikkelen. Ook wordt hun Unreal Engine 4 gebruikt voor nadere aan te kondigen titels. We zijn ook blij met de samenwerking met betrekking tot Gears of War

Wat is er nu waar over het verhaal dat Phantom Dust niet doorontwikkeld wordt? 

Phantom Dust gaat gewoon doorontwikkeld worden en het zal onze volledige support houden.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties