Het is een vraag waar wij als redactie al meerdere keren over na hebben gedacht. Wat is nou een goede remake en waarom vinden we dat zo leuk? Onze concullega’s van IGN gingen in gesprek met Japanse game ontwikkelaar en regisseur Shinji Mikami. Hieronder lees je de kernpunten van dat gesprek.
De wereld van videogames wordt de laatste jaren overspoeld door remakes. Met recente releases zoals Silent Hill 2, de Final Fantasy 7 remake-trilogie die in volle gang is en de aankomende remake van Metal Gear Solid 3, lijkt het alsof elke klassieke game wel een nieuwe kans krijgt. Zeker Capcom heeft een soort startsignaal gegeven van ontzettend goede remakes die – voor mijn gevoel – toen begonnen met Resident Evil 2 en 3.
Maar als er iemand is die écht snapt wat een goede remake maakt, dan is het wel Shinji Mikami, mede-bedenker van Resident Evil. Hij heeft niet alleen gezien hoe andere teams succesvol zijn games opnieuw maken, maar regisseerde zelf in 2001 de remake van de eerste Resident Evil, waardoor hij regisseur werd van zowel het origineel als de remake.
Wat maakt een goede remake volgens Mikami?
Volgens Mikami draait een goede remake om een “compleet en fundamenteel begrip” van wat het origineel goed maakte. Het gaat erom dat je het oorspronkelijke succes kunt doorgronden en vanaf de basis opnieuw op kan bouwen. Hij verwijst naar recente Resident Evil remakes als voorbeelden hiervan, vooral de Resident Evil 4 remake. Mikami bewondert hoe het team van Capcom de kern van het origineel, zoals de gespannen timing in gevechten, goed heeft weten te behouden. Het toont volgens hem een diep begrip van wat het origineel uniek maakte. Ik ben laatst zelf begonnen met Resident Evil 2 en 3 waarbij ik 4 nog moet spelen. Het is echt leuk om opnieuw kennis te maken met de franchise met de graphics van nu.
Wat Capcom goed deed met Resident Evil 4
Mikami prijst specifiek de verfijnde details van de remake. De timing tussen richten en schieten is perfect uitgevoerd, wat bijdraagt aan de spanning en druk in het spel. Daarnaast waardeert hij hoe Capcom zijn “half-afgemaakte scenario” van destijds heeft uitgebreid en verdiept. Het team heeft niet alleen de verhaallijn, maar ook de interacties tussen de personages en de dialogen verbeterd, waardoor de remake echt tot leven komt. Je ziet het nu bijvoorbeeld ook met Silent Hill 2 waarbij het aantal gameplay uren gewoon is verdubbeld doordat het team zaken er bij heeft gemaakt om de ervaring te verbeteren.
Waarom Mikami liever een Killer7-remake zou maken
Mikami geeft eerlijk toe dat hij weinig interesse heeft in remasters en liever een remake van Killer7 zou willen maken. Deze cultklassieker uit 2005 was een stijlvol actieverhaal dat hij samen met Goichi Suda schreef. Ondanks de nostalgie, ziet hij ook dat het kunstige ontwerp van destijds niet goed zou aansluiten bij de verwachtingen van moderne spelers, die vaak een realistischere stijl verwachten. Hij benadrukt dat, als er ooit een remake zou komen, de kunststijl en omgevingen volledig herzien zouden moeten worden.
Conclusie: lessen voor toekomstige remakes
Hoewel Mikami en Suda geen concrete plannen hebben voor een Killer7-remake, delen ze interessante inzichten in wat een goede remake maakt. Voor hen zijn de beste remakes niet zomaar kopieën met een nieuw jasje, maar zorgvuldige herinterpretaties die elk detail van het origineel respecteren en versterken. Remakes zoals Resident Evil laten zien hoe een goed begrip van de bron kan leiden tot een nieuw meesterwerk en hopelijk zullen toekomstige remakes dezelfde diepgang en aandacht voor detail tonen.
Wil je het hele gesprek lezen van IGN met Mikami? Klik dan hier.