De ramp met de Koersk staat ons nog vers in het geheugen en is spannend genoeg om er een game over te maken. Tenminste, dat vonden de Poolse makers. Maar gaan ze hiermee niet een grens over?
De Poolse game developer Jujubee, die bestaat uit voormalig developers van oa. CD Projekt RED, Traveller’s Tales en Infinite Dreams, heeft vandaag het spel “KURSK” aangekondigd. KURSK is een first-person avonturen en survival spel. Het bekijkt de ramp met deze onderzeeboot vanuit een andere hoek waarin het actie samen laat smelten met een zorgvuldig gemaakt verhaal en gameplay.
De ramp met de Russische atoomonderzeeër Koersk in 2000 is een vaag verhaal waarin de waarheid achter de echte oorzaak van de ramp tot op dit moment nog steeds geheim wordt gehouden. De Koersk nam deel aan een Russische oefening in de Barentszee. Deze oefening was gericht op het verkopen van torpedo’s aan China. Tijdens deze oefening is de Koersk in de problemen geraakt en nooit meer uit zichzelf naar de oppervlakte gekomen. Alle 118 opvarenden zijn hierbij om het leven gekomen. De oorzaak is iets waar veel over gespeculeerd is. Zeker omdat premier Poetin deze hele affaire in eerste instantie onder de pet heeft gehouden en geen actie heeft ondernomen terwijl er op dat moment nog mensen in het wrak in leven waren. De officiële lezing beschrijft dat er een dummytorpedo, door het slecht afsluiten van de torpedobuis, naar binnen toe ontploft is. Dit heeft een kettingreactie veroorzaakt onder de andere torpedo’s. Gelukkig heeft een bemanningslid op tijd de kernreactoren stil gelegd anders was de ramp een stuk groter geweest. Naar het lijkt zijn de overgebleven bemanningsleden toen naar een afgesloten compartiment gevlucht waar zij zich in leven hielden met zogenaamde zuurstofschermen. Een ongeluk met deze schermen heeft ook het leven van deze opvarenden gekost. Dit is één van de theorieën, maar niets is zeker. Vlak na de ramp werd er gesproken van een Amerikaanse torpedo die de sub had geraakt. Ook werd er een theorie gelanceerd waarin er een aanvaring had plaatst gevonden onderwater tussen twee subs.
Als je dus weet dat nog maar 15 jaar geleden mensen hun man, broer of zoon hebben verloren en zij eigenlijk nooit echt zullen weten hoe dit is gebeurd, is het maken van een game hierover best wat dubieus te noemen. De makers betitelen de game als één die gericht is op een volwassen doelgroep die met de game een unieke ervaring willen krijgen. Aldus Michal Stepien, CEO van Jujubee. Hij geeft aan dat hij met deze game de controverse rond deze ramp wat zal verduidelijken en dat het op sommige vragen over wat er is gebeurd, een antwoord zal geven.
Het komt op uw schrijver allemaal een beetje vreemd over. De trailer ziet er wel heel mooi gemaakt uit en maakt wel nieuwsgierig. Maar het blijft op zijn minst dubieus en pretentieus dat een spelletjesbouwer aangeeft dat hij inzicht wil geven in de dood van 118 mensen, daar waar experts van de hele maritieme wereld dat niet hebben gekund. Gaat deze studio hier niet mee over een grens?