Er begint steeds meer Xbox te verschijnen in het verre Oosten. Maar er is nu een voormalig Sony-executive die wel een hele opvallende uitspraak doet.
Microsoft probeert al jarenlang de Japanse markten te penetreren. Dat ging niet zo heel goed tijdens het Xbox One-tijdperk, maar Phil Spencer weet goed te flirten met onze Japanse vrienden. We hebben inmiddels meerdere franchises op de Xbox gezien die voorheen alleen voor Playstation beschikbaar waren. Denk aan de Yakuza serie, maar ook oudere Final Fantasy delen. Eerder dit jaar heeft Microsoft ene Mena Sato Kato, voormalig Sony-executive, aangesteld als de nieuwe directeur voor Japanse partnerschappen.
Wat is haar taak? De situatie in Japan verbeteren. En nu, in een nieuw rapport van Bloomberg, gaat ze zo ver om te stellen dat Japanse uitgevers Xbox ‘nodig hebben’ als ze hun bedrijf willen uitbreiden. En dat lukt niet alleen met PlayStation. Kato zegt hierover: “Japanse uitgevers zullen ons zeker nodig hebben bij het uitbreiden van hun bedrijf. Dat zou moeilijk zijn om alleen met de PlayStation te doen.”
Kato werkt dagelijks samen met Xbox-president Sarah Bond en Japanse gamestudio’s om de relaties te verbeteren. Ze geeft echter toe dat onderhandelingen niet van de ene op de andere dag zullen plaatsvinden en verwacht dat het een lange weg zal zijn: “We staan voor een uitdaging en dat betekent dat er nog veel dingen zijn die we kunnen en moeten veranderen.”
Voeten aan de grond krijgen in Japan
Een gebied waar Xbox enorme schaalbaarheidspotentieel heeft, is gekoppeld aan Microsoft’s Windows pc-markt. Japanse bedrijven zoals Capcom ervaren al verbeterde winsten van dit platform in markten buiten Japan. Zoals eerder gezegd heeft Phil Spencer, CEO van Microsoft Gaming, ook hard gewerkt om de relaties met Japanse videogamebedrijven te verbeteren. Dit jaar omvat bijvoorbeeld Square Enix, met Final Fantasy 14 Online dat eindelijk in de lente van 2024 naar Xbox-platforms komt. En onlangs deelde Hideo Kojima een eerste blik op zijn nieuwe Xbox-project.
Dus, wat betekent dit allemaal? Het lijkt erop dat Xbox serieus werk maakt van zijn aanwezigheid in Japan. Met personen als Kato aan het roer en de steun van Spencer, zou Xbox wel eens een belangrijke speler kunnen worden op de Japanse markt. En voor de Japanse uitgevers? Het lijkt erop dat samenwerken met Xbox een slimme zet is voor uitbreiding, zeker met Game Pass. Maar laten we eerlijk wezen. De cijfers liegen er niet om. Er zal nog heel wat moeten gebeuren voordat Xbox enigszins een vinger in de pap krijgt in Japan. Het gaat in ieder geval de goede kant op.