Tijdens de presentatie van Microsoft werd ION gepresenteerd. Er werd eigenlijk veel te weinig geshowed (zie video) dus ben ik gaan speuren op het interwebs. Ergens in de donkerste hoeken van the webs kon ik hier en daar wat vinden over deze space game.Â
De maker
De maker van de game is Dean Hall. Om iets meer over de game te weten te komen, is het misschien handig om eerst meer te weten over deze persoon, Dean Hall. Hall is de maker van de survival zombie game DayZ. Hall heeft in deze game gebruik gemaakt van de eigen ervaringen die hij meemaakte  tijdens zijn survivaltochten. Hall zat in het leger maar ook heeft hij zelfstandig, als 42ste Kiwi ‘Nieuw Zeelander’, de Mount Everest beklommen. Hij is nog maar 34 en van de game DayZ zijn 3 miljoen kopieën verkocht.
Ik heb DayZ zelf niet gespeeld maar wat ik gisteren van andere redacteuren en community leden begreep is dat het een open wereld is waarin je alles nog moet ontdekken. Je wordt niet bij het handje genomen die je vervolgens door de wereld heen leidt.
De spanning van DayZ zit in het gegeven dat je nooit weet wat er komen gaat. Je moet altijd op je hoede zijn. Zowel voor PvPÂ battles, NPCÂ battles en/of andere gevaren.
Nieuwe studio
Een tijd geleden werd bekend dat Dean aan het recruiten was voor zijn nieuwe studio genaand Rocketwerkz. Deze studio wordt gevestigd in Dunedin ( Nieuw Zeeland) en Londen ( Engeland ) Hall kiest hiervoor omdat hij het fantastisch vindt om te wonen in Nieuw Zeeland maar het internet er niet best is, vandaar ook een vestiging in Londen. Voor de nieuwe Triple A-titel (ja, we praten over ION) wordt 20 miljoen uitgetrokken en dit is een laag bedrag voor een triple-A. Dit suggereert dus dat we nog redelijk lang op de game moeten wachten.
Hall Zelf tijdens de E3 over de game ‘vrij vertaald’:
ION is een spel dat zich laat leiden door een verhaal waarin de mensheid de eerste stappen doet in het kolonialiseren van het heelal. Een verhaal dat gaandeweg ontstaat en niet al bedacht is. Het is een MMO waarin spelers kunnen bouwen, leven en uiteindelijk sterven in gigantisch grote galactische bouwwerken. Dankzij de technologie van het bedrijf Improbable (zie hieronder) is het mogelijk om een grote, met elkaar in verbinding staand heelal te maken, waarin, in realtime, gesimuleerde omgevingen worden nagebootst. Te denken valt aan een stroomnetwerken, luchtdruk, temperatuur, windsnelheden en meer. Dit alles om het oneindige vacuüm van de ruimte te weerstaan.
en
Ik wilde een spel maken dat geen spel meer is. Het moet ontstaan. De technologie is er om een oneindige ruimte te maken vol met werelden maar ik heb het publiek nodig, via het Xbox Preview Program, om het verder te ontwikkelen. Ik maak het prototype, jullie bepalen het verhaal.
Improbable
Een kijkje op de website van Improbable leert ons dat zij zich bezig houden met het simuleren van complete werelden met hun eigen regels. Ze zijn gespecialiseerd in codes schrijven voor gamedevs die met open werelden willen werken.
Ook zijn ze recentelijk een partnerschip aangegaan met Andreessen Horowitzan, die voor maar liefst 20 miljoen aan aandelen heeft gekocht van dit bedrijf . Chris Dixon schuift daarom aan bij de board van Improbable. Chris Dixon is een man die voornamelijk geïnteresseerd is in VR. Zou dit voor ION de mogelijkheid bieden om een VR game te maken? Stel je voor, een ruimte game met een VR bril wow!
De feiten op een rij
Hier houden alle feiten op. De website van Rocketwerkz geeft zelf aan dat ze bewust op blank staan. Op Twitter hebben ze veel volgers maar er staan nauwelijks nog tweets. Ik ben zelf de eerste volger op Twitch van hen geworden. Kortom! We gaan speculeren.
- We weten dat Hall de maker is van een survival game.
- We weten dat zijn passie survivallen en games maken is.
- Hij investeert 20 miljoen in zijn nieuwe studio.
- Hij gaat samenwerken met Improbable.
- We hebben de trailer.
- En we hebben de quotes
De trailer laat een oneindige wereld zien met grote en kleine kolonies. Kolonies die zich hebben gevestigd op zowel meteorieten als in oude ruimtestations en satellieten. Vervolgens zoemen we uit en zie je, net als bij No Man Sky, een oneindig universum met planeten die al benoemd zijn. Hij investeert 20 miljoen in een triple A-titel. Dit houdt in dat het een lang project gaat worden. Hij wil de community betrekken, via het Xbox Preview programma, bij het ontwikkelproces. Is het een langdurig Beta die constant doorontwikkeld? Zijn wij part of the Adventure? Vanaf het begin? Met deze vragen lijken we aan het eindpunt van onze kennis te zijn gekomen.  In zijn quotes zegt hij ook dat wij de destiny, de bestemming bepalen van de MMO-wereld die hij creëert. Dus een Massive Open wereld die volledig ontdekt moet worden door zijn bezoekers, ‘wij, de gamers’. Waarschijnlijk moet de wereld ook nog door zijn eigen maker ‘Hall’, ontdekt worden. Dit is mogelijk met de technologie van Improbable. Ook dit past precies in het plaatje van de persoon Hall, de man die de survival game Dayz heeft bedacht op basis van zijn eigen survival ervaringen.
Aan het eind van de trailer zien wij een mens verpakt in een soort van plastic vruchtzak met een temperatuur aanduiding en een barcode. De mens wordt de ruimte in gezonden om vele lichtjaren later geboren te worden en nieuwe werelden te stichten? Of is de mens aan zijn laatste houdbaarheid toe? Binnen 3 dagen na openen gebruiken? Of wordt de mensheid opnieuw geboren. Ik denk dat wij de gamers hier als symbool, als metafoor, worden afgebeeld. Wij zullen deze wereld bevolken zodra we uitgepakt zijn. We zullen vast nog meer horen van deze game. En als mijn speculaties waar zijn kan ik niet wachten op deze game.