Deze lente kunnen we aan de slag met Into the Restless Ruins, een unieke roguelike deckbuilder die er aan komt. Zin in een mix van kaarten, dungeons en een vleugje Schotse folklore? Lees dan verder.
De game, ontwikkeld door Ant Workshop en uitgegeven door Wales Interactive, biedt een frisse kijk op het roguelike-genre. Je bouwt namelijk niet alleen je deck, maar ook de dungeon waarin je speelt. Elke kaart staat voor een kamer, gang of speciaal element, en het is aan jou om een strategisch doordachte doolhof te creëren. Het doel? Genoeg Glimour verzamelen en de uitdagingen van de ruïnes overwinnen voordat het licht van je fakkel dooft. Met een releasedatum in de lente van 2025 hoeven we gelukkig niet al te lang te wachten.
Wat Into the Restless Ruins echt anders maakt, is de combinatie van deckbuilding en dungeon creation. Elke run begint met een basisdeck dat je gaandeweg kunt uitbreiden en aanpassen door nieuwe kaarten te verdienen. Denk bijvoorbeeld aan kaarten die campfires of portals toevoegen, elk met unieke eigenschappen die je strategie beïnvloeden. Het is een puzzel waar je je hersens als speler over kan breken: hoe plaats je alles zodat je de beste kans hebt om te overleven?
Schotse folklore als inspiratie
De game haalt zijn inspiratie uit Schotse mythes en legenden. Tijdens je avontuur kom je figuren als de Hen Wife en Wulver tegen, die je kunnen helpen met upgrades en nieuwe kaarten. Het verhaal draait om de Harvest Maiden, een mysterieuze figuur die je diepste verlangens kan vervullen… maar tegen een prijs. Deze folklore-elementen geven de game een unieke sfeer en maken het verhaal net wat boeiender.
Geen enkele run is hetzelfde in Into the Restless Ruins. Omdat je zelf de dungeon bouwt, biedt elke keer een nieuwe uitdaging. Voeg daar willekeurige modifiers, nieuwe kaarten en verschillende vijanden aan toe, en je hebt een game die je blijft uitdagen. Heb je de eindbaas, de Warden, eenmaal verslagen? Dan staan er nog meer uitdagingen op je te wachten met extra moeilijkheidsgraden en nieuwe spelregels.
Een demo voor de Xbox is onderweg en moet net als de game zelf ergens in de lente uitkomen. Maar voor Xbox-fans is het wachten tot de lente. Wat denk jij: is dit een must-play of wacht je liever op iets anders? Laat het ons weten!