Arcade Berg werkt als Senior Game Designer voor Machinegames en is één van de velen die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de game Wolfenstein II: The New Colossus.

Als je onze eerste indruk van deze game wilt zien, klik dan hier voor de hands-on van Wolfenstein II: The New Colossus. Wij hadden een exclusief interview met Arcade over deze game.

XBNL: “In ieder geval super bedankt voor het vrijmaken van tijd voor dit interview. Het was een lange dag!”
Arcade Berg: “Ach, die dingen gebeuren eenmaal! Maar niets is er leuker dan praten over games toch?”

XBNL: “Laten we maar beginnen met het interview. Is het aan te raden om eerst The New Order gespeeld te hebben, voordat je gaat beginnen aan The New Colossus?”
Arcade Berg:
“Het is absoluut niet nodig om als eerste The New Order gespeeld te hebben, maar voor een rijkere ervaring wil ik het je wel aanraden. Als je The New Order namelijk al hebt gespeeld, dan ken je een aantal personages al, zoals Frau Engel. Hierdoor zal je ook bepaalde referenties eerder snappen. Ondanks het feit dat The New Colossus wel een vervolg is op The New Order, is het wel een op zichzelf staand verhaal. Met een nieuw begin en einde. Ook worden oude personages weer opnieuw geïntroduceerd. Toch zijn er heel veel personages nieuw, aangezien The New Order zich afspeelt in Europa en The New Colossus in de Verenigde Staten.”

XBNL: “In The New order heeft B.J. veel dingen maar ternauwernood overleefd. Zo is hij onder andere terecht gekomen in een psychiatrische instelling. Aan het begin van The New Colossus ontwaakt hij net uit een coma. En inmiddels is hij ook nog eens omgetoverd tot de staatsvijand van nazi’s. Conclusie: hij heeft niet het meest leuke leventje gehad. Kun je wat meer vertellen over B.J. als personage?”
Arcade Berg: “De nazi’s hebben inderdaad een fikse propaganda over hem losgelaten en noemen hem zelfs ‘Terror Billy’. In de ogen van de nazi’s is hij ook de grootste vijand aangezien hij een direct gevaar is. Zonder dat ik al te veel wil spoilen, hij heeft inderdaad een aardig rot leven. In The New order heeft hij bijvoorbeeld wel Europa kunnen redden, maar dat heeft hem ook veel gekost. In The New Colossus tref je hem aan het begin van de game ook aan in een rolstoel. Als een ontzettend breekbare en fragiele man. Door de coma waar hij een tijd in heeft gelegen, zijn spieren ook gaan afbreken. Maar ondanks de dingen die hij heeft meegemaakt is het geen zielige man. B.J. heeft een ontzettend grote wil om te overleven. Al zit hij in een rolstoel, weet hij via zijn melee aanvallen toch vijanden neer te halen en is hij prima in staat om zijn wapens te gebruiken. Vanaf het moment dat hij in een rolstoel zit, is ook het moment dat je bezig gaat om B.J. weer opnieuw op te bouwen, to de krachtige man die hij ooit was. En in dit geval ook gaat worden. Het spel speelt zich namelijk niet af in één dag. Om daar dus achter te komen, moet je het spel ook spelen. In de game wordt ook verder uitgelegd hoe hij zijn krachten weer terug krijgt en daarbij ook mensen rekruteert voor het verzet. Kort samengevat is ook des te meer B.J. zijn krachten terug krijgt, hoe groter het Amerikaanse verzet wordt.”

XBNL: “Mijn complimenten voor hoe B.J. zich voortbeweegt in de rolstoel. En volgens mij was dit ook een van de moeilijkste dingen in de game zelf. Hoe uitdagend was het om dit te ontwikkelen?”
Arcade Berg:
“Ik ga niet zeggen dat het verschrikkelijk was, maar het was absoluut erg moeilijk en uitdagend. De rolstoel was ook een van de dingen die wij als ontwikkelaars graag wilden neerzetten, maar in het begin wisten we niet hoe we dit moesten uitvoeren. De nuancering hierbij overigens wel nodig; de bewegingen maken is namelijk vrij makkelijk. Maar hoe doe je het goed? Zo goed dat het ook de werkelijkheid benaderd. En daarbij moet het ook goed speelbaar zijn en ook goed werken. Het is dus niet een kwestie van een beetje rondtoeren in een rolstoel over een bepaald parcours, want er waren voldoende dingen waarmee we wel rekening mee moesten houden. Daarnaast zaten we er ook mee dat hij daadwerkelijk in de rolstoel zat. Ik bedoel hiermee, dat in veel games je alleen maar twee armen ziet. Hierin deed het hele lichaam namelijk mee. De camera is als het ware gepositioneerd in de ogen. Dus zodra je naar beneden kijkt zie je een gedeelte van het lichaam, zijn armen en zijn benen. B.J. pakt bijvoorbeeld de wielen om zich voort te bewegen, maar hiervoor moet hij het wapen dat hij vast heeft op zijn schoot neerleggen. Met als gevolg, dat zodra hij een vijand tegen komt die hij neer wilt schieten, hij eerst het wapen van zijn schoot moet pakken, waardoor hij een fractie van een seconde vertraging heeft voordat hij een kogel kan afvuren. En dat was absoluut uitdagend om dat te kunnen programmeren. Wat ook nog eens ontzettend veel tijd heeft gekost. Gelukkig was ik hier zelf niet bij betrokken, want ik ben niet de programmeur of de animator van de game. Dit zijn ook een van de moeilijkste dingen. Dus ik kan oprecht zeggen dat zij het fantastisch hebben gedaan, zonder dat ik er over op hoef te scheppen. Zijn hebben dit gedaan, niet ik. En ik ben er zelfs verbaasd over.”

XBNL: “Hoe hebben jullie het verhaal ontwikkeld? Moet ik het zien alsof jullie met zijn allen rond een grote tafel zijn gaan zitten en vervolgens om de beurt een papiertje in een pot hebben gegooid?”
Arcade Berg:
“Jup! Dat is precies zoals het is gegaan!”

XBNL:“Echt?”
Arcade Berg:
“Nee, natuurlijk niet! Maar je weet maar nooit, hé. In eerste instantie hebben we The New Order ontwikkeld, met de achterliggende gedachte dat we een trilogie gingen maken. We hadden eigenlijk een rij ideeën gezaaid, voor het geval dat er echt een vervolg uit zou komen. Daarnaast hebben we ook geweldige schrijvers die verbonden zijn aan de studio’s. Één van directors van de studio is tevens ook één van de belangrijkste schrijvers van de Wolfenstein games. Dit is ook iets wat ons onderscheidt van andere studio’s; wij huren geen externe schrijver in voor het maken van de verhaallijn. De schrijvers van Wolfenstein zijn iedere dag aanwezig met de mensen op de werkvloer, zoals de animators, om zo met zijn allen een game te ontwikkelen. Dit is makkelijker en dit zorgt er uiteindelijk ook voor dat je een betere kwaliteit game krijgt. Aangezien iedereen op deze manier zijn input kan geven. Één van de complimenten die we kregen over The New Order, was dat de verhaallijn erg logisch aanvoelde. Alsof het allemaal met elkaar verbonden was. En ik hoop dat we dit compliment nu natuurlijk ook te horen gaan krijgen. De schrijvers zijn als eerste begonnen met het schrijven van het verhaal in grote lijnen. Dit was al voordat we überhaupt al waren begonnen met het ontwikkelen van de game zelf. Zo waren er een aantal dingen die we van tevoren al wisten. ‘Waar speelt het zich af?’ – Ok, in de Verenigde Staten. ‘Wat zijn de locaties?’ en ‘hoeveel personages gaan we in de game gebruiken?’. Dit zijn van die handige vragen die belangrijk zijn als je van tevoren wilt weten hoeveel artwork de productie moet gaan ontwikkelen. Net als dat we ruim van te voren wisten wat voor game het zou worden, namelijk een shooter. Daarnaast hebben we ook bepaalde referenties gebruikt uit The New Order. Zo wisten we wat wel goed werkte, maar ook wat niet goed werkte. ‘Welke problemen troffen we aan in The New Order?’ en ‘kunnen we deze problemen makkelijk oplossen?’. Daarnaast was het ook belangrijk om te weten wat mensen wel leuk vonden aan de game. De reden waarom het verhaal ook zo goed werkt is omdat we gepassioneerde schrijvers in dienst hebben die weten wat ze willen. En één van de belangrijkste dingen is dat ze ruim van tevoren zijn begonnen.”

XBNL: “Het klinkt niet echt alsof jullie een inspiratiebron hebben gehad waar de game op gebouwd is?”
Arcade Berg:
“Nee, dat klopt inderdaad helemaal. We hebben niet een schilderij of een boek wat bij ons het wow-factor heeft gebracht. De inspiratiebronnen komen echt overal vandaan, zoals onder andere media, (comic)boeken, andere films en games. Eigenlijk het leven in het algemeen.”

XBNL: “Frau Engel is weer wedergekeerd in The New Colossus. In The New Order was ze al een bitch. En ondanks dat ze een naar persoon is, tikkeltje sadistisch, is ze toch ontzettend tof. Alleen wel een beetje op een verkeerde manier. Hoe is zij tot stand gekomen?”
Arcade Berg:
“Oh! Je zei de B-woord! Het zijn jouw woorden in ieder geval, maar ik moet je wel gelijk geven. Ik kan je niet vertellen waar ze precies is ontstaan. Dit kan ik je wel meegeven. In de Wolfenstein-series vecht je tegen de nazi’s. Het probleem met nazi’s is dat het meer een soort van filosofie of metafoor is. Het is niet uitdagend genoeg om tegen nazi’s in het algemeen te vechten, waar je alleen maar een soort van vaag beeld bij hebt. Maar zodra je een algemeen beeld een gezicht geeft, in dit geval dus Frau Engel, krijgt het meteen een andere wending. In The New Order had je bijvoorbeeld de personage Hans “Bubi” Winkle. Een vreselijke man en iedereen haatte hem. Uiteindelijk vermoord je hem, wat vele mensen geweldig vonden. En dat komt niet doordat hij specifiek een nazi was, want iedereen die je in de game vermoord is een nazi. Het was een persoon, met een gezicht en een persoonlijkheid. Hierdoor raak je nog meer gemotiveerd om een persoon te vermoorden. In The New Colossus heb je dus Frau Engel. En de korte omschrijving die jij gebruikt, the B-woman. Je gaat haar omleggen, omdat je háár haat. De personage Frau Engel, niet de nazi’s in het algemeen.

XBNL: “Toch is het best frappant dat ik haar ergens toch mag!”
Arcade Berg:
“Vreemd hè! Dat komt doordat ze een goede slechterik is.”

XBNL: “De First Person Shooters zijn een booming business in de gameindustrie. Maar één van de frappante dingen betreft Wolfenstein is dat er geen online muliplayer gedeelte komt. Dus wat gaat het grote succes worden van Wolfenstein, aangezien de meeste games juist een succes zijn vanwege de online multiplayers?
Arcade Berg:
“Het antwoord is eigenlijk heel simpel. Wij zijn van mening dat we de best mogelijke game hebben ontwikkeld binnen onze mogelijkheden en grenzen. Onze studio, de mensen die we in dienst hebben. We zijn specialist in het maken van dit soort actie-games. En aangezien we hier de beste in zijn, willen we niet afdwalen naar de dingen waar we minder goed in zijn.”

XBNL: “In The New Colossus zijn er veel nieuwe vijanden, nieuwe wapens. En ik heb ook ondervonden dat de panzerhunden er nog steeds zijn.”
Arcade Berg:
“Jup! En erger nog! Ze hebben flamethrowers!”

XBNL: “Alsof ze nog niet vreselijk genoeg waren! Maar noem eens een paar nieuwe innovaties waar je trots op bent?”
Arcade Berg:
“We hebben inderdaad vele nieuwe wapens, maar ook nieuwe vijanden. Om het wat uitdagender te maken. Een van de beste innovaties vind ik toch wel dat je iedere wapen kunt upgraden naar je eigen inzicht. Zo zijn er mensen die een scope willen plaatsen op een battlerifle. Of iemand anders die juist een silencer op een machinepistol wilt zetten. Iets wat ik zelf heel geweldig vind is dat je de shotgun kunt upgraden. In eerste instantie heeft de shotgun een barrel met drie kogels die hij afzonderlijk van elkaar schiet, maar er zit dus een perk op waardoor je in staat bent om alle kogels tegelijkertijd af te schieten! Ondanks vele nieuwe vijanden, zijn er genoeg oude vijanden en wapens te vinden, die we ook hebben verbeterd. Één van de voorbeelden is dat we de supersoldaat hebben aangepakt. In The New Order was het nogal een langzame, maar ontzettend sterke vijand. Eentje die rondliep met een heavy weapon. Hij voelde een beetje aan als een miniboss. In The New Colossus is hij terug en n nu draagt hij niet één Heavy Weapon, maar twee! En hij is daarnaast ook niet meer zo langzaam omdat hij soort van rockets op zijn rug heeft waardoor hij voor een korte periode vooruit gestuwd kan worden.  Dus zodra je denkt dat je op een veilige afstand staat van hem, is hij binnen no time bij jou! Ook hebben we panzerhunden aangepakt. In eerste instantie waren zij alleen maar vervelend, maar zijn zij extra vervelend vanwege de flamethrower. Één van de nieuwe vijanden is een übersoldaat, die haast een robot ninja nazi is.”

XBNL: “Een robot ninja nazi?”
Arcade Berg:
Jup! Een Robot Nazi Ninja! Hij kan onder andere tegen en op muren springen, waardoor je meer om je heen moet kijken wat er precies aan de hand is.”

XBNL: “Wat is hetgene waar je het meeste trots bent op bent?”
Arcade Berg:
Dat is een hele lastige vraag. Maar ik denk dat het toch het free dual wield is betreft wapens. Oftewel je kunt een mix maken van wapens die je wilt dragen. Bijvoorbeeld een short range wapen in combinatie met een long range wapen. In The New Order kon je namelijk wel dual wielden, maar met twee dezelfde wapens. Met twee shotguns of twee pistols.”

XBNL: “Nu mijn allerlaatste vraag! Zijn er nog dingen die je graag wilt delen met de wereld over Wolfenstein?”
Arcade Berg:
“Mensen die het eerste deel ontzettend leuk vonden, die gaan dit deel absoluut ontzettend waarderen. Want het is echt beter! En daarnaast hebben wij als ontwikkelaars ook ontzettend veel plezier gehad met het maken van de game. Ik snap dat je als koper van een game niet zo heel erg geïnteresseerd bent in het feit of de game-ontwikkelaars plezier hebben gehad in het maken van een game. Plezier hebben we in ieder geval echt gehad! Zo hebben we een hele lading aan easter-eggs in de game gestopt, maar ook bepaalde referenties naar bijvoorbeeld de ontwikkelaars. Zo zijn er foto’s van mij in de game te vinden!”

XBNL: “Oh wauw!”
Arcade Berg: “Het zijn van die dingen die voor vele mensen nog wal nog kant raken, maar zodra ik later YouTube ga kijken, dan kan ik wel met een opgeheven hoofd zeggen “HEY! Dat ben ik!”

Was jij al een fan van de Wolfenstein games of ben je door dit interview een nieuwe fan geworden, en kun je absoluut niet wachten tot deze game uit komt? Of ben je geen fan? Laat het ons weten! Arcade Berg heeft ons in ieder geval ontzettend enthousiast gemaakt. Nu is het alleen maar wachten tot de game ook daadwerkelijk uitkomt.

Wolfenstein II: The New Colossus is verkrijgbaar vanaf 27 oktober 2017.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties