Met z’n rossige baard zou je bijna denken dat Rod Fergusson terug is. Maar nee, het is Tyler Bielman, design director en werkzaam aan Gears Tactics. Met zijn prettige energie neemt hij ons mee in wat volgens hem vijf dingen zijn die je van Gears Tactics moet weten. Of eigenlijk zijn er zes dingen te melden, want een releasedatum, daar moeten de console klanten nog even op wachten.
Gears Tactics is een turn-based strategiespel in de geest van onder meer X-COM. In hoog tempo baan je je een weg door hordes van de Locust, die je binnen het isometrische perspectief te slim af proberen te zijn. Het heeft de productiewaarde van een AAA game, en ligt ook voor een AAA prijsje in de winkel straks. Tenminste, pc-gamers mogen er vanaf 28 april mee aan de slag. De game is bovendien vanaf release inbegrepen bij de Game Pass. Wanneer de game naar de Xbox komt is echter nog helemaal niet duidelijk. Ergens later dit jaar, aldus Tyler Bielman. Daar had ik in ieder geval niet op gerekend.
De vijf andere dingen die Tyler in de bovenstaande video aanhaalt, daar wordt ik dan wel weer warm van. Niks revolutionairs, maar Gears Tactics lijkt ogenschijnlijk gewoon een hele degelijke strategiegame te worden. Het is meer dan een X-COM game met een Gears sausje, dit is gewoon een volwaardige Gears titel, met een volwaardig verhaal. Een multiplayer modus ontbreekt, maar voor zowel Gears fans als mensen die wel te porren zijn voor een beetje strategie kun je met de uitgebreide singleplayer campagne je lol op.
Het hoofdpersonage in Gears Tactics is Gabe Diaz, de vader van Kate, die je kent uit Gears 4 en 5. Dit verhaal speelt zich echter 12 jaar af voor de gebeurtenissen in de originele Gears of War. Het is aan Gabe en zijn squad om het op te nemen tegen een van de elite onder de Locust, de eh, kwade genius Ukkon. Die verantwoordelijk is voor het scheppen van de brute maar verdraaide creaties die de fans wel kennen uit eerdere delen. Brumaks, Corpsers, dat soort monsters. Alles wat ademt en wat op een of andere manier is bewapend komt van Ukkon af.
De brute finishers die je van de serie verwacht zitten ook in Gears Tactics, en ze bieden je ook een strategisch voordeel. Rijt je namelijk met je Lancer iemand door midden, dan verdien je bonussen waarmee je jouw beurt kunt verlengen. Misschien ook nog fijn te weten, Gears Tactics bevat geen mechanieken die rieken naar microtransacties. Geen lootboxes, niks, nada. Je kunt allerlei items vrijspelen waarmee je het uiterlijk van je squadron kunt aanpassen, maar dat gaat helemaal op de ouderwetse manier. Alles wat in de game zit, kun je verdienen. En als opsmuk je niks doet, weet dan dat je je helemaal kunt verliezen in het aanpassen van de eigenschappen en vaardigheden van elk van je teamleden.
Hoe klinkt jou dat in de oren? En interesseert de game je vanuit je interesse voor strategiespellen, of ben je fan van Gears? Wanneer er meer duidelijk wordt over de datum waarop ook gamers met een Xbox One los mogen met het spel zijn jullie de eersten die het weten.