Gaat Indy hoge ogen gooien? Of wordt dit een zoveelste film game die niet van de grond komt en waarmee Xbox weer een PR flater slaat?
Indiana Jones and the Great Circle lijkt het antwoord van Xbox te worden op Sony’s Spider-Man. Met deze game hoopt Microsoft een iconische held aan Xbox te binden, hoewel Indy natuurlijk volgend jaar ook op de PS5 te vinden is. Onze vrienden bij Windows Central laten middels een interview weten dat Machine Games er alles aan doet om het een succes te maken.
Hoe het avontuur begon
Creative Director Axel Torvenius vertelt dat het allemaal begon met Todd Howard, de ‘legendarische’ game-ontwerper (die nu zijn eigen neergang bewerkstelligt met falende nieuwe franchises) en Indiana Jones-fan. Howard had het idee om een game rondom de “Great Circle”-mythe te maken, een theorie waarin wordt gesteld dat beroemde monumenten als de piramide in Gizeh een perfecte cirkel vormen over de aardbol. Hij stelde het concept voor aan LucasFilm Games, die meteen enthousiast waren. Vervolgens schakelde Howard Machine Games in om zijn visie tot leven te brengen.
De mythe van The Great Circle vormt de basis voor Indiana’s nieuwste avontuur. LucasFilm Games heeft Machine Games toegang gegeven tot hun volledige franchise-archief, inclusief oude foto’s en concepten die zelfs de films niet hebben gehaald. Dit zorgt ervoor dat de game zo trouw mogelijk blijft aan de originele Indiana Jones.
Terug naar de klassieke Indiana Jones en de ’trinity’
Machine Games benadrukt dat ze geen interesse hadden om Indiana Jones “hip en cool voor de kids” te maken. Ze wilden het personage behouden zoals fans hem kennen uit Raiders of the Lost Ark. Het doel is om zo dicht mogelijk bij de originele Indy te blijven, zonder onnodige aanpassingen die afbreuk zouden kunnen doen aan zijn karakter.
Torvenius legt uit dat de studio zich altijd richt op hun “trinity”: een sterk verhaal, interessante gameplay en opvallende art design. Indiana Jones and the Great Circle volgt deze formule met (hopelijk) een rijk verhaal, vernieuwende gameplay (mix van vuisten en wapens) en een artistieke stijl die het verhaal tot leven brengt. Waar spelers gewend zijn aan de intense actie uit Wolfenstein, kunnen ze hier een meer avontuurlijke, maar nog steeds spannende gameplay verwachten. Denk aan vijanden verslaan met een banjo in plaats van sci-fi shotguns – het blijft Indiana Jones, tenslotte.
Prestatie op Xbox Series X|S
Voor Xbox-gamers is er goed nieuws: Machine Games streeft naar een vloeiende 60 FPS, zelfs op de Xbox Series S, zonder in te leveren op visuals of gameplay. Dit betekent dat spelers kunnen rekenen op een consistente ervaring, ongeacht het platform. Ik vraag mij wel af wat de resolutie dan is op de Series S. We wachten hierbij even de beelden van onze vrienden bij Digital Foundry af.
Indiana Jones and the Great Circle komt op 9 december 2024 direct naar Xbox Game Pass voor Xbox Series X|S en Windows PC, met een PlayStation 5-release die ergens in 2025 volgt. Voor Xbox lijkt dit een sterke aanvulling op het al indrukwekkende aanbod in de Game Pass en hopelijk ook een goede afsluiter van het jaar samen met andere titels als S.T.A.L.K.E.R. 2.