ID@Xbox: Meer dan $5 miljard voor indie ontwikkelaars en de toekomst van gaming

Het ID@Xbox-programma heeft een indrukwekkende mijlpaal bereikt: sinds de lancering in 2013 is er meer dan $5 miljard uitbetaald aan onafhankelijke ontwikkelaars. Dat is volgens Microsoft nog maar het begin.

Xbox’s initiatief voor indie games, ID@Xbox, heeft zijn stempel gedrukt op de gamingwereld. Met meer dan 1.000 games die alleen al in 2024 zijn uitgebracht, toont het programma de kracht en creativiteit van onafhankelijke ontwikkelaars wereldwijd. Denk aan titels zoals Balatro, S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl en Phasmophobia, die niet alleen spelers hebben verrast, maar ook een nieuwe standaard hebben gezet voor wat indie games kunnen bereiken. Sowieso pakken veel indies mijn persoonlijke podium de afgelopen jaren als je kijkt naar wat de beste titels waren op de Xbox.

Xbox Play Anywhere: Gamers overal verbinden

Een van de grote voordelen die ID@Xbox biedt, is de integratie van Xbox Play Anywhere. Hiermee kunnen spelers games kopen en moeiteloos switchen tussen Xbox en Windows-pc’s, met behoud van hun saves, progressie en achievements. Dit heeft niet alleen gezorgd voor meer toegankelijkheid, maar ook voor een toename van 20% in speeltijd voor deze titels. Van je console naar je laptop en zelfs mobiele apparaten – het lijkt erop dat Xbox echt overal wil zijn.

Innovatie stimuleren met het Developer Acceleration Program

Het Developer Acceleration Program (DAP) is een ander krachtig onderdeel van ID@Xbox. Dit programma ondersteunt meer dan 200 teams wereldwijd met financiering voor prototypes, hulp bij ports maken en het verlagen van ontwikkelingskosten. Games zoals Botany Manor en Mullet Madjack zijn hier recente successen van. Het is duidelijk dat Xbox niet alleen investeert in games, maar ook in de mensen achter die games.

Een blik op de toekomst

Met aankomende titels zoals Clair Obscur: Expedition 33, Descenders Next en het langverwachte Hollow Knight: Silksong, laat ID@Xbox zien dat het programma geen tekenen van vertraging vertoont. Combineer dat met hun focus op streaming via Game Pass en cloud gaming, en het wordt duidelijk dat Xbox vastbesloten is om indie games naar een breder publiek te brengen.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties