ID@Xbox is hét platform dat onafhankelijke ontwikkelaars in staat stelt hun ideeën naar de Xbox en pc te brengen. Chris Charla -hoofd van het programma- laat een licht schijnen op de ontwikkelingen rond het programma en de behaalde successen.

Microsofts ID@Xbox is een aantrekkelijk pakket aan producten en diensten dat indies moet ondersteunen bij het realiseren en publiceren van hun game. Denk hierbij aan het beschikbaar stellen van dev kits, een engine en de bijbehorende documentatie. Maar ook voordelen zoals het kosteloos mogen updaten en ondersteuning bij het vermarkten van een game. Er zijn al vele prachtige titels naar de Xbox gekomen middels dit programma waaronder twee persoonlijke favorieten van mij, Hollow Knight en Guacamelee. Een recent interview met director Chris Charla geeft ons meer inzicht in het succes van het programma.

Wat Chris met ID@Xbox in zes jaar tijd in ieder geval heeft bereikt, is dat indies meer en meer schermtijd opeisen tijdens shows zoals de E3 persconferentie en Inside Xbox. Het promoten van indies is dan ook een kernwaarde is binnen het Xbox team, aldus Chris.

“Tijdens onze show op de E3 van 2013 is enkel de indiegame Below getoond, nog voor ID@Xbox was aangekondigd. In de daarop volgende jaren hebben we misschien dan wel meer indiegames getoond, toch werden ze als 1 item gebundeld tijdens onze shows. De indies hebben inmiddels genoeg aanzien verworven en zijn zo interessant dat we het punt hebben bereikt waarop we ze zonder moeite een volwaardige plek tijdens onze presentaties kunnen geven.”

Het is tof dat Chris dit voor elkaar heeft gebokst in een industrie waarin triple-A nog steeds gezien wordt als dé standaard voor alle videogames. Toch is het niet alleen maar hosanna met ID@Xbox. Er zit natuurlijk een zakelijke kant aan waar je je bedenkingen bij kunt hebben. In hoeverre zijn ontwikkelaars gebonden aan het programma, worden ze voldoende ondersteund door het Xbox team en welke financiële voordelen halen ze er uit? Chris wil ons ervan verzekeren dat Microsoft de belangen van de ontwikkelaars behartigd, sterker nog, dat staat bij ID@Xbox centraal.

“We hebben via het programma deze generatie al 1,1 miljard euro uitgekeerd aan onafhankelijke ontwikkelaars doordat hun games via het ID-programma zijn uitgebracht. Het biedt ontwikkelaars kansen, zowel op artistiek als commercieel vlak.”

Chris geeft ons eigenlijk te weinig details en context om aan die 1,1 miljard conclusies te verbinden.

Chris Charla

Chris haalt echter twee ontwikkelingen aan die mij doen geloven dat de omstandigheden voor indies in het programma er alleen maar beter op worden. De eerste is dat het voor indies als onderdeel van het ID@Xbox programma mogelijk is om naamsbekendheid te creëren via de Game Pass. Hun titels zijn nu veel zichtbaarder dan voorheen. Een bijkomend voordeel is dat men een titel via Game Pass veel eerder oppikt dan anders het geval zou zijn. In de tweede plaats is ons aankoopgedrag door de jaren heen sowieso aan het veranderen, volgens Chris.

“Het aantal verkochte games gedurende de eerste week na release was voorheen allesbepalend, het werd direct gelinkt aan het succes van een titel. Tegenwoordig ligt dat anders. Mensen spelen de games veel meer op hun eigen tempo, we zien dan ook dat games op commercieel vlak een veel langer leven zijn beschoren. Dit stelt ontwikkelaars beter in staat keuzes te maken over de manier waarop ze hun game willen vermarkten en promoten.”

Persoonlijk zou ik nog wel wat meer inzicht willen krijgen in de zakelijke kant van ID@Xbox dan we met de antwoorden van Chris hebben gekregen. Toch denk ik dat de ontwikkelingen die Chris aanhaalt op zijn minst reden zijn om met optimisme uit te kijken naar de verdere stappen die hij met het programma zet. Mocht je trouwens benieuwd zijn naar de indiegames waar hij het meeste naar uitkijkt? Dat zijn Dead Static Drive, Way to the Woods en Spiritfarer. Dat zijn er alvast drie om in de gaten te houden.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties