Ongeveer een etmaal geleden werd de eerste CGI-trailer van Mafia 3 aan het grote publiek getoond. Daarnaast is het voor een handjevol pers mogelijk om op de Gamescom een hands-off presentatie te mogen bijwonen. Vandaag waren Niels en ik de twee gelukkigen die de eerste gameplay mochten aanschouwen.
Een duister New Orleans
Zoals je misschien al in de trailer kon zien is de hoofdpersoon van Mafia 3 geen Italian Mobster. Nee, de hoofdpersoon genaamd Lincoln Clay is lid van de afro-american mobsters. Als oorlogsveteraan weet hij wie je tot je familie moet rekenen, namelijk je brothers in arms. Wanneer de Italiaanse maffia Lincolns gang verraadt en overhoop schiet, wordt Lincoln voor dood achtergelaten. Dit is de aanleiding van het verhaal in Mafia 3. Lincoln wil zijn dode gangleden wreken door de Italiaanse mobsters uit New Orleans van 1968, waarin de game zich afspeelt, te wissen.
Aan het begin is Lincoln helemaal alleen, zijn gang is per slot van rekening omgelegd. Hierdoor besluit Lincoln om drie officieren in zijn legertje te rekruteren. Een van deze officieren is Vito, de hoofdpersoon uit Mafia 2. Over de andere twee officieren is nog niet veel bekend. Wat we wel in de demo voorbij zagen komen was dat iedere officier zijn of haar specialiteit heeft. Vito kan je bijvoorbeeld helpen door je als een sniper in een shoot-out bij te staan.
Perfecte hands-off
Waar Mafia 2 nog een hele lineaire game was is Mafia 3 dit totaal niet. De missie die wij in onze demo te zien kregen bestond uit het vergaren van informatie over een drugsopslag van de Italiaanse mafia, die we met de nodige info dan ook aan banden moesten leggen. Om deze informatie te achterhalen reden we ’s nachts naar het kerkhof. Deze plek was net als in de film “Easy rider” uit 1969 overspoelt met zwaar verslaafde hippies en een paar dealers die de hele boel faciliteerden. De bedoeling was dan ook om één van de dealers te kidnappen om hem over de drugsopslag te ondervragen. Na een heftige shoot-out lukte het ons om de drugsdealer te vangen. Nadat hij ons alle nuttige informatie had gegeven schoten we hem dood, “the only good rat is a dead rat, right?”.
Net zoals in de vorige Mafia is het mogelijk om er lekker op los te knallen of om het wat rustiger aan, op een stealthy manier aan te pakken. Ah fijn, de drugsopslagplaats bleek uiteindelijk een café van de Italiaanse mafia te zijn. De maffia beheert veel bedrijven in de stad zodat ze het geld wat ze met illegale praktijken verdienen kunnen witwassen. Deze bedrijven heten hide-outs en zijn een beetje met de Ubisoft-achtige towers te vergelijken. Wie namelijk de hide-outs beheert, vergaart op die manier ook veel macht.
Na een hoop gesluip en brute takedowns knalden we de officier van de Italiaanse maffia, die het café beheerde keihard door zijn kop. Op dit moment was het café veroverd en moest je de keuze maken wie van jouw officieren het café ging beheren. Er werd tijdens de demo niet ingegaan op wat voor invloed de keuzes zullen hebben maar dat dit wat gaat uitmaken kan ik je verzekeren.
Waar Mafia 3 om draait
Een thema wat in alle maffia-verhalen terugkomt en wat ik net al aansneed is wraak. Ook na het vermoorden van een Italiaanse officier blijft dit niet lang uit. Meteen nadat je wegrijdt staan de auto’s met gewapende Italianen op je te wachten. Met de epische muziek uit de jaren ’60 probeer je in je autootje te ontsnappen wat uitmondde in een onmogelijke shoot-out. Met deze onvergetelijke conclusie was de demo afgelopen en was de hele zaal vol pers sprakeloos.
Anders dan wraak worden messen in Mafia 3 ook een thema. Al in de CGI-trailer vermoordt Lincoln zijn slachtoffer met een kapmes en in de demo mochten een stuk of 15 NPC’s het ook al met hetzelfde brute wapen ontgelden. Ik vind het gaaf dat je de Vietnam-veteraan in Lincoln zelfs in het character-design en de vechtstijl ziet terugkomen. Naast de aparte vechtstijl is een ander thema in het derde deel van de Mafia-serie ook vrijheid. Er waren namelijk een stuk of 6 manieren om de hide-out in de demo over te nemen. Denk hierbij aan verschillende ingangen van het café, wat eerder een soort fort was, maar ook aan de manier waarop informatie wordt verzameld. Het grappige was namelijk dat de drugsdealer op het kerkhof helemaal niet op de kaart was aangegeven. Er is dus niet gezegd dat je ook op een totaal andere manier achter de locatie van de drugsopslag had kunnen komen.
Het grootste verschil tussen Mafia 2 en Mafia 3 is zondermeer de open wereld. “Maar Dante, Mafia 2 had ook een open wereld!”. Daar hebben jullie helemaal gelijk in. Het probleem met het tweede deel was alleen dat je technisch gezien wel in een open wereld rondreed, maar naast het verhaal weinig tot niks andere dingen kon doen. Je speelde dus een lineaire game in een sandbox. Met deze grote open wereld komen ook grotere gebouwen waarin je kan knallen. Dit brengt ook een verschil in de opbouw van de levels met zich mee. Waar je in Mafia 2 meestal op straat of in een klein gebouw, gelijkvloers dus, aan het schieten was bestrijkt deze Mafia zich in meerdere niveau’s. Het hoogteverschil tijdens de shoot-outs was iets wat mij echt opviel in de demo.
Aan de user-interface lijkt op moment niet veel te zijn veranderd. De cirkelvormige kaart rechts onderin is gewoon aanwezig. Zoals ik net al een beetje insinueerde is deze bij Mafia 3 dus wél rijkelijk gevuld met zij-opdrachten en activiteiten. Zelfs de snelheidsmeter tijdens het rijden is weer aanwezig!
Als laatste wil ik het hebben over misschien wel het belangrijkste aspect van de Mafia-serie, namelijk de sfeer. Ik ben iemand die erg houd van de muziek en de vibe die de jaren ’60 met zich meebrengt. Naar mijn mening slaat Mafia 3 de spijker op zijn kop. Alle cliché-nummers van die tijd zitten erin, wat is er vetter dan Italiaanse mobsters te knallen met Chuck Berry in de achtergrond?
WAUW
Applaus voor 2K en Hangar 13 voor deze nagenoeg perfecte presentatie. Sommige aspecten van de game waren nog onduidelijk maar er is nog genoeg tijd om duidelijkheid te scheppen, de game komt pas in 2016 uit. Wanneer de totale game de performance van deze demo weet te halen weet ik nu misschien al wel mijn favoriete game van 2016. Jongens wat kijk ik uit naar de eerste keer dat ik de game zelf mag spelen!