Een lesje ‘how not to do marketing’ van Square Enix. Deus Ex is een prototype van marketing fuck-ups. Wie de marketing van deze game uitvoert, moet zijn team eens even op orde zien te brengen.

Bijna iedereen kent de naam Deus Ex wel. De sci-fi futuristische actie shooter/rpg is één van de games die heeft bijgedragen aan de manier waarop games zijn zoals ze nu zijn. De originele Deus Ex kwam in 2000 uit voor de pc en werd later uitgebracht op de Playstation 2. De game heeft een partij prijzen gewonnen waar het Nederlands elftal jaloers op kan zijn. In 2011 kwam de prequel Deus Ex: Human Revolution uit op de pc, Playstation 3 en Xbox 360. Ook deze game heeft een flinke prijzenkast, met een gemiddeld cijfer van 8,9 op Metacritic. De franchise is dus huge, heeft vele prijzen gewonnen en heeft hardcore fans die met smart zitten te wachten op het volgende deel, Deus Ex: Mankind Devided.

Deus-Ex-pre-order-tier

Marketing clusterfuck

Ok, we hebben dus gezien dat de franchise gigantisch is en de zogenaamde ‘instal base’ zeer groot geacht wordt. Maar toch ging het eerder dit jaar gigantisch mis met de franchise. Na de onthulling van de nieuwste telg uit de franchise, Deus Ex: Mankind Devided, gaat de marketing afdeling gekke dingen doen. De pre-order bonus(sen) van de game slaan nergens op. Hoe meer pre-orders er worden geplaatst, hoe meer ’tiers’ er worden vrijgespeeld vrijgekocht. Het lijkt dus op een soort piramide spel waarbij fans van de serie soort van gedwongen worden om elkaar en hun vrienden op te jagen om ook te pre-orderen. Fans en het internet gaan los, hoe halen ze dit in hun hoofd bij Square Enix! Vooral de laatste tier is hier van belang. Tier 5 vrijspelen vrijkopen betekende dat fans die gepre-ordered hebben de game vier dagen eerder kunnen spelen.

Nu de grootste fuck-up ooit na de bovenstaande pre-order bullshit: de game is nu een half jaar uitgesteld. Een half jaar! Hoe kan de marketing divisie een pre-order bonus verzinnen die je vier dagen eerder laat spelen en vervolgens de game een half jaar uitstellen! Dat verzin je toch niet. Communiceren de marketing divisie en de developers niet met elkaar? Begrijp me niet verkeerd, dat de game wordt uitgesteld is goed nieuws. Klinkt raar misschien, maar liever langer wachten op een game die wel goed werkt dan snel een game krijgen die barst van de bugs. Een half jaar is dermate lang dat er iets fundamenteels niet werkt aan de game. Een paar weken is normaliter om een paar flinke bugs te squashen of om de game visueel wat op te poetsen. Als een game een half jaar wordt uitgesteld is er echt iets goed mis. De nieuwe releasedate is 26 augustus 2016 geworden. Hopelijk wordt de game een waardige aanvulling van de franchise en niet net zo’n trainwreck als de marketing. Afwachten maar.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties