Waarschijnlijk zegt het je helemaal niets, maar ID@Xbox is het programma waarmee Microsoft gameproducenten helpt om een game voor zowel Xbox als Windows uit te kunnen geven.
De directeur van ID@Xbox, Chris Charla, gaf twee dagen geleden een soort persconferentie om te laten zien hoe goed ID@Xbox het doet in de praktijk. Het programma blijkt meer dan succesvol te zijn!
Simpel gezegd is ID@Xbox een service die Microsoft beschikbaar stelt voor gameproducenten om ze te helpen bij het uitbrengen van een game voor Xbox of Windows. Microsoft wil laten zien dat indie producenten net zo veel hulp en aandacht krijgen als producenten van grote titels. Microsoft zegt namelijk dat iedere game gelijk is, dus ze moeten ook gelijk worden geholpen.
Het doel voor Microsoft is om hun gamers zo veel mogelijk games aan te bieden als mogelijk is. Daarom proberen ze indies te ondersteunen in het maken van games voor hun kanalen.
Zo gaat ID@Xbox in z’n werk
Hoe helpt Microsoft hier dan bij?
Het begon met het luisteren naar de feedback van de producenten. In het begin waren er meer dan 50 studio’s die regelmatig feedback gaven omtrent het ID@Xbox programma. Hierdoor wisten de mannen bij Microsoft precies wat de producenten verwachten van een bedrijf als Microsoft en wat hiervoor veranderd moest worden.
Voor Microsoft is het vooral belangrijk dat het makkelijk is voor de ontwikkelaars om hun game naar Xbox of Windows te laten komen, daarom hoeven de producenten zich alleen maar te richten op het ontwikkelen van de game zelf. Dan houdt Microsoft zich bezig met de platform-kant van de game.
Daarnaast geeft Microsoft twee software development kits aan de makers. Dit is een pakket met allerlei hulpmiddelen om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de ontwikkelaarĀ om een game voor Xbox of Windows uit te brengen.
Wanneer de game af is helpt Microsoft met het krijgen van de vergunningen die nodig zijn voor de game, ook helpen ze met het promoten van de game.Ā Iedere game-ontwikkelaar krijgt deze kans van Microsoft, zolang jouw bedrijf ingeschreven staat bij de kamer van koophandel en je een team klaar hebt zitten om aan de game te werken kun je je hier gewoon voor aanmelden.
Wat kunnen we nog verwachten van ID@Xbox?
Zoals je ziet zijn de meeste games die via ID@Xbox worden uitgegeven echte indies. Dat maakt het natuurlijk ook heel erg leuk. Het zijn unieke spellen waar vaak heel veel tijd en moeite in is gestoken en dat kun je zien!
Er zijn inmiddels ontzettend veel spelers die leven voor indies en die niet kunnen wachten tot sommige titels eindelijk uitkomen. Neem nu Cuphead, de game werd tijdens de E3 van 2015 aangekondigd en helaas is de release waarschijnlijk pas later dit jaar. Dit maakt de fans alleen maar meer nieuwsgierig. Is er een indie titel waar jij op wacht?
ID@Xbox is een ontzettend geslaagd concept, hiermee worden uitgevers geholpen met het maken van hun game en krijgen de Microsoft spelers een echt uitgebreid assortiment aan games. Dat kan niet beter toch? Daarnaast worden indie titels tegenwoordig veel meer aangeschaft door de gamers, waardoor de uitgevers ook een flinke boterham verdienen. Hierdoor kan er meer geld in de nieuwe games worden gestoken en worden de games kwalitatief weer een stukje beter. Hierdoor vind ik ID@Xbox een win-win situatie voor zowel de gamers als de uitgevers.