Voor mij dé horrorfilm der horrorfilms, hopelijk in de toekomst ook de horrorgame der horrorgames: ‘Friday the 13th’. Gun Media zal de bekende film Friday the 13th nu in een game verwerken en iedereen kan/moet helpen. Er is namelijk een kickstarter project opgestart om de game te kunnen financieren.
Stalk kampgangers in je zoektocht naar wraak of speel als een kampganger en probeer angstvallig de nacht te overleven. Dit is zowat de basis van de game die Gun Media hoopt uit te brengen in oktober 2016. Daarvoor is wel hulp nodig van ons, gamers, want ze kunnen het project niet zelf financieren. Vandaag, 29 dagen voor het einde van het project, is er 339.000 euro opgehaald. Het doel van de Kickstarter is om 700.000 euro op te halen, om zo een prachtige game te maken.
De game
‘Friday the 13th: The Game’ zal een third-person multiplayer horrorgame zijn waarin een speler als Jason Voorhees of de andere zeven kampgangers spelen. De doelen van het spel spreken voor zich: Jason probeert de rest te vermoorden. Dit alles, in combinatie met de semi-open wereld van Camp Crystal Lake, zou volgens Gun Media de natte droom van elke horror-fan moeten worden:
“Friday the 13th is voor velen de definitie van horror. Dat gevoel willen we ook in de game opwekken. Je zal echt de angst en de moordlust die je verwacht van Jason Voorhees voelen. Dit wordt de beste horrorgame ooit.”
Wat dan met ‘Summer Camp’ ?
Toen Sean Cunningham, de producer en regisseur van de film, met het idee op de proppen kwam, was Gun Media al in de testfase met een prototype van ‘Slasher vol. 1: Summer Camp’. Over de gesprekken met Cunningham zegt Gun Media het volgende: ” We merkten meteen dat dit geen gewone zakelijke gesprekken waren. Niet het soort gesprekken dat je normaal voert, wanneer je een licentie voor een titel of game probeert binnen te halen. Sean voelde ons passie voor horror en de gesprekken waren dan ook gebouwd op wederzijds respect en een gedeelde interesse. Na enkele geweldige gesprekken beslisten we om de ‘Summer Camp’ plannen te upgraden en vol te gaan voor de ‘Friday the 13th’ licentie. Enkele maanden later verraste Sean ons volledig door ons de licentie gewoon aan te bieden. Het was een droom die uitkwam en nu gaan wij Sean zijn vertrouwen volledig waarmaken en een echt topgame maken, die miljoenen fans zal bekoren.”
Waarom Kickstarter ?
Het goede nieuws is dat er al een basis staat, waarop voortgebouwd kan worden. Die basis heet, zoals eerder al gezegd, ‘Slasher vol. 1: Summer Camp’. Daar is al veel geld in geïnvesteerd en dat zal eraan te zien zijn, maar om de game echt perfect te krijgen en de film het eerbetoon te geven die het verdient, is meer nodig. Meer hier betekent niet een klein beetje meer, maar veel meer, 700.000 euro meer. Dit geld zou ervoor moeten zorgen dat wij, de fans, de beste beleving krijgen en het echte ‘Friday The 13th’-gevoel kunnen ervaren. Wie investeert, krijgt trouwens wat in ruil want alle ‘backers’ krijgen vervroegde toegang tot de game en zijn DLC.
”Om het gevoel van de film te evenaren, hebben wij jullie nodig. Wij hebben geld nodig, zodat dit de echte ‘Friday the 13th’ game kan worden. Zodat alles perfect kan worden uitgewerkt. Zodat alles perfect is, voor jullie.”
Waarom geen uitgever ?
Als fans van horror weten we dat bloed, geweld en gruwelijkheid bij Jason Verhees passen. Dat weet ook Gun Media en daarom willen ze niet in zee gaan met een uitgever. Ze zeggen geen probleem te hebben met uitgevers, maar deze game willen ze zelf, met behulp van fans, creëren. Fans onder elkaar, laten we zeggen. Ze wouden het risico niet nemen dat een uitgever dingen verandert, puur om het etiket ‘Teen’ te kunnen krijgen, zodat de game een breder publiek zou aanspreken en zo ook meer geld in het laatje zou brengen. Nee, dit werd hun game, de game van de horror-fans, de game die elke horrorgame zou overtreffen.
Spelen als Jason: gruwelijk
Je mag spelen als Jason. Van dit zinnetje krijg ik geen genoeg. JE MAG SPELEN ALS JASON. Ja, jij mag alles controleren. Jij kan zelf de manier kiezen waarop je iemand vermoord, en de regel is: hoe gruwelijker en bloederiger, hoe beter. Gooi iemand in een zaagmachine, ram een slachtoffer op scherpe pinnen, de manieren zijn eindeloos, maar dat maakt ze niet minder bloederig. Hij is onvoorspelbaar, wreed, bloeddorstig. Hij is de jager, op zoek naar zijn ultieme prooi. Hij is Jason Verhees.
Spelen als deelnemer: vecht of vlucht
Jason is dodelijk, maar niet onoverwinnelijk. Je kan kiezen: gebruik één der eindeloze vluchtroutes, of probeer Jason te verslaan. Om dat te doen, moet je samenwerken met je vrienden of een ingenieus plan bedenken. Maar pas op, Jason gaat niet gemakkelijk neer.
Singleplayer
Hierover kon nog niet zoveel gezegd worden, omdat het allemaal afhangt van de opbrengst van de Kickstarter. Wel staat vast dat de singleplayer je een ongekende Jason-ervaring zal bieden, die beleeft kan worden in FPV. Je zal verschillende scenes uit de film, waarbij je in je tocht op weg naar wraak, slachtoffers maakt. Ook de kampgangers zullen aan bod komen in de singleplayer, want enkele missies zullen draaien om het ontsnappen aan Jason en het overwinnen van je angst.
”Dit wordt niets minder dan de singleplayer die de game verdient. Je zal angsten moeten overwinnen en beslissingen moeten maken, met zware gevolgen.”
Als je dit alles leest, krijg je zin om de game te spelen. Dat gaat helaas nog niet en zal nooit gaan, wanneer er niet gedoneerd wordt. Eenieder die alle info wil over de game en ook wil doneren, kan hier terecht. Wij hebben alvast zin om de game te spelen en zodra er meer komt, laten we het weten.