Dit najaar staat in het teken van nieuwe raceĀ IP’s. Driveclub komt als exclusive naar de PS4. Project Cars en The Crew komen naar beide consoles. Die laatste twee heb ik mogen spelen op First Look. Van Project Cars komt een aparte hands-on, nu ga ik alleen in op The Crew.
Watch Dogs was here…
Dat The Crew een Ubisoft game is wordt direct duidelijk als je voor het eerst weg rijdt met de auto. Een trillende controller en een trillend scherm, exact als in Watch Dogs. De vergelijking houdt daar niet op, want ook de physics zijn Ć©Ć©n-op-Ć©Ć©n te vergelijken met die van Watch Dogs. Het gemak waarmee je andere auto’s van de weg af beukt is een goed voorbeeld daarvan. Je hoeft trouwens niet per se op de weg te blijven, de wereld ligt helemaal open. Dit betekent ook dat je met offroad voertuigen aan de slag kunt en bij wijze van spreken hemelsbreed van stad naar stad kunt rijden.
Duidelijk arcade
De besturing vond ik nog een beetje onwennig, maar dat kon ook aan de korte speelsessie liggen. Als ik er dan toch wat over moet zeggen, dan zou ik zeggen dat het nogal log aanvoelt. “Niet direct” zouden echte stuurlui zeggen. Mijn tegenspeler vergeleek het zelfs met GTA. Maar goed, Ubisoft richt de pijlen duidelijk op de Need For Speed-liefhebbers, de arcade racers. Dat blijkt ook wel, want elke bocht kun je met de handrem nemen. Mensen die wat meer van racegames verwachten moeten maar wat anders opzoeken, Project Cars ofzo.
Laadloos en naadloos
Wat trouwensĀ prima in elkaar zit zijn de zaken rondom de gameplay. Je hebt een soort van mobieltje waar je alle mogelijke opties onder de knop hebt, een kaart bijvoorbeeld. Die kaart bevat dus de hele U.S.A. en als je wilt kun je van coast to coast rijden. Zonder tussendoor te laden kom je dan op allerlei verschillende plekken, erg cool. Als je even geen zin hebt om helemaal naar de andere kant van Amerika te rijden, kun je de fast-travel gebruiken wat er toch wel ontzettend gelikt, maar vooral naadloos, uitziet:
Multiplayer
De multiplayer heb ik helaas niet zelf kunnen testen omdat daar nog wat problemen mee waren, ook crashte de game nog even. Eigenlijk wel zorgelijk voor een spel dat binnenkort al op schijfjes moet worden gedrukt. Later kon ik de game alsnog even volgen met multiplayer. Je kunt als vrienden bij elkaar in de wereld rijden, elkaar uitdagen of met elkaar optrekken. Erg vergelijkbaar met Autolog van Need For Speed. Geen echte opvallende zaken hier, maar het zit wel prima in elkaar en werkt lekker snel.
Conclusie
De game zit op zichzelf ontzettend goed in elkaar. Korte en helemaal geen laadtijden, veel gevarieerde auto’s, de nodige multiplayer en noem het maar op. De basis voor iedere racegame is echter de besturing en daar ben ik nog niet direct van overtuigd. En laten we hopen dat de bugs straks toch wel verdwenen zijn. Dit is een game om te blijven polsen, maar gelukkig hebben jullie daar mensen voor.