Soms zijn er games waar je nog nooit van hebt gehoord en die totaal onverwachts, je op een positieve manier weten te verassen. Super Dungeon Bros is zo’n game. Toen Niels en ik aankwamen bij de maker uit Salt Lake City wist ik niet wat we moesten verwachten. We wisten dat het een dungeon crawler is maar daar hield het op.
Super Dungeon Bro’s gaat over vier rockhelden genaamd: Axl, Ozzie, Freddie and Lars ze hebben een taak van de rockgoden gekregen. Ze moeten in deze gevaarlijke fantasie dungeons zien te overleven. Door goede samenwerking is dit alleen mogelijk, hier hebben de makers goed over nagedacht, later hier meer over. Het spel is onderverdeeld in drie verschillende werelden genaamd. Crypteim, een underground dungeon waar de dood uit de grond springt als warme broodjes uit de broodrooster van je moeder. Chillheim een bierbrouwerij die op een geiser is gebouwd waarin het nationale gerstenatje wordt gebrouwen. De koningin van de bierbrouwerij regeert over het land met haar leger van gnomen. De laatse wereld is nog niet bekend gemaakt. Deze werelden waarin de dungeons zich bevinden die jij moet ontdekken worden steeds opnieuw random gegenereerd. Dit houdt in dat je nooit dezelfde dungeon speelt. Er zijn namelijk 32 Miljoen combinaties mogelijk.
Gameplay
De gamplay is top-down met platform elementen, zo moet je bijvoorbeeld soms over dingen heen springen. De stukken waar je dan over heen springt, zijn in platform weergegeven. De besturing is vrij basic en niet erg moeilijk. Het is een Pre Beta dus dit kan altijd nog veranderen. De besturing gaat erg vloeiend maar door de drukte op het scherm soms wel wat chaotisch. Je kan het spel namelijk met zijn vieren spelen en hoe langer je op een vaste plek in de dungeon blijft hoe meer ongedierte en gespuis op je afkomt. Je kan je dus waarschijnlijk wel goed voorstellen dat je dan door de bomen het bos niet meer ziet. Dan helpt alleen goed teamwork en zoveel mogelijk op de knoppen bashen.
Multiplayer
Ik ben een echte teamplayer. Ik vind eerlijk gezegd singleplayer vaak niet zo heel erg super. Deze game kan je in je eentje spelen maar het is echt leuker met zijn allen. Daar is het ook op ontworpen zoals ik al eerder zei is het namelijk te veel in je eentje. Het krioelt binnen de kortste keren van de vijanden en dan kan je samen met je special abilities beginnen met slachten. Wij zagen in deze demo de move ‘Bronado’ dit houdt in dat je jouw medespeler oppakt en een soort van super tornado met zijn tweeën wordt, die zich een weg baant door rondvliegende vijanden. Maar je hebt elkaar ook nodig om op bijvoorbeeld dingen te klimmen, je medespeler uit de dood opwekken of gewoon voor de gezelligheid.
Veel Humor
De karakters hebben allemaal hun eigen persoonlijkheid en dat is grappig. Zo was mijn karakter erg zacht van natuur en gaat het liefst gevechten uit de weg. Het karakter van Niels hield juist dan wel weer van een robbertje vechten. Dit levert tijdens de gevechten hilarische conversaties op tussen de verschillende karakters. Tel daarbij, op de grappige namen van bijvoorbeeld de eindbaas Duke Spookem en je weet dat je veel lachmomenten tijdens de game gaat beleven.
Diepgang
Toen ik de ontwikkelaar vroeg of er met skill tree wordt gewerkt begon hij te lachen. Ze konden hier inhoudelijk helaas niet heel veel over zeggen, maar ( zoals ze altijd zeggen ) ze zijn nog niet klaar met ontwikkelen. Het is een moeilijke overweging voor hun. Ze willen aan de ene kant toegankelijk zijn voor een groot publiek dus als je dan hele ingewikkelde skill trees gaat implementeren, haken veel gamers af. Maar dit geldt visa versa voor de casual gamers. Ik heb het gevoel dat de makers op safe gaan spelen zodat ze beide doelgroepen aantrekken. Je loopt dan het risico dat het een net-niet verhaal wordt. Ik zelf ben voor wat meer diepgang. Die krijg je deels wel want er zijn maar liefst 16 verschillende wapens en 4 wapen classes die je kan gebruiken en upgraden.
Het spel heeft alle potentie om een leuke game te worden. Als hij vandaag zou uitkomen met alle features zoals hij nu is zou ik hem ook kopen. Hij komt eind 2015 uit op de Xbox One en Windows 10, crossplatform.
Interview met één van de makers
Op de GamesCom had Niels nog een gesprek met de president van React Games, de ontwikkelstudio van Super Dungeon Bros.