Hands-on preview van El Hijo – Stealth en puzzelactie in een spaghetti Western sausje

Tijdens de Gamescom 2019 mochten Jeffrey en Rik een kijkje in de keuken nemen bij de Duitse ontwikkelaars van El Hijo. Wat waren de eerste indrukken van de mannen?

Onder enigszins valse voorwendselen heeft redacteur Rik zijn collega Jeffrey op sleeptouw meegenomen naar El Hijo. Jeffrey, bekend om zijn voorliefde voor pixels, is verteld dat El Hijo wel eens de Red Dead Redemption onder de Indies zou kunnen worden. Dat laat Jeffrey zich natuurlijk geen twee keer zeggen en moest hij zelf gaan checken. Bij de bali van THQ Nordic was er dan ook weinig verbale overtuigingskracht nodig om aan de medewerkers duidelijk te maken dat Jeffrey, ondanks dat hij niet ingeroosterd was voor een afspraak, Rik zou vergezellen in zijn 1-op-1 sessie met de ontwikkelaar.

Wat is El Hijo voor game?

El Hijo is een zogenaamde spaghetti Western en vertelt het verhaal over een zes jarige jongen die op zoek gaat naar zijn moeder. Het verhaal begint op een boerderijtje wanneer moeder en haar zoon aangevallen worden door bandieten. De moeder besluit om haar zoon te verlaten. El Hijo besluit na een tijdje om zijn moeder te gaan zoeken. De game draait om deze zoektocht. De gameplay bestaat uit lineaire non-violent stealth en kent ook wel enkele puzzelelementen.

Met veel enthousiasme vertelde de ontwikkelaar over de ups-and-downs van het ontwikkeltraject de afgelopen 2 1/2 jaar. De worsteling en de tijd die het gekost heeft om de beelden en het narratief in een hedendaagse videogame te vertalen. Begonnen op een zelf gemaakte engine heeft het kleine team van 10 ontwikkelaars, na ruim een half jaar harde arbeid, besloten dat het ingeslagen traject niet haalbaar bleek. Een overstap naar de engine van Unity lag voor de hand en heeft het ontwikkelproces weer enigszins vlot getrokken.

Een korte Hands-On

Na een gesprek van een kwartiertje mochten de mannen ook nog even met de game aan de slag. Een aantal levels werden doorlopen, waaronder het begin level waarin El Hijo ontsnapt uit de boerderij. De art-style ziet er sprekend uit en de Western vibe zit er ook al goed in. Hoewel de controls nog wat clunky aanvoelen, was de game toch al redelijk te spelen, wetende dat deze pas in het voorjaar van 2020 uit gaat komen. De muziek in de game is sfeervol en de variatie in stealth, vijanden afleiden en kleine environmental puzzels waren oké.

De ontwikkelaar heeft aangegeven dat de game uit 70 levels zal bestaan en in totaal ongeveer tussen de 6 á 8 uur aan gameplay zal bevatten. Zij kon nog niet aangeven wat de game zal gaan kosten. Onze eigen nuchtere inschatting is dat er voor de game tussen de 10 en 15 euro gevraagd kan worden. Dat zou wat ons betreft in ieder geval een mooie prijs zijn voor een redelijk eenvoudige game. Wat ons betreft een lekker Western sausje met fijne stealth mechanics en een leuke ervaring, maar geen Red Dead Redemption onder de Indies. Wel een game die met passie ontwikkeld is met een beperkt budget door een klein en bevlogen team aan developers.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties