Eindelijk was het vorige week zover, Final Fantasy Type-0 HD lag in mijn brievenbus met een code voor de speelbare demo van Final Fantasy XV. Ik besloot dan ook om meteen de code in te voeren en de demo te downloaden. Ik heb uiteraard Type 0-HD niet alleen gehaald voor de speelbare demo van Final Fantasy XV, maar laten we er niet omheen draaien, het was wel een deel van mijn beslissing om de game aan te schaffen.

Het was eigenlijk best apart om al met een speelbare demo te kunnen beginnen van een game die nog lang niet uit gaat komen. De game zelf zal nog een lange tijd op zich laten wachten, want Square Enix’ eigen Hajime Tabata weet het nog niet eens. Onlangs liet hij weten dat een medio 2016 of zelfs eind 2016 release niet uitgesloten is.

Bumpy ride

De ontwikkeling van deze veelbelovende JRPG is allesbehalve vlekkeloos verlopen. Het was nog in 2006 dat Square Enix Final Fantasy Versus XIII aankondigde, exclusief voor de PlayStation 3. Het werd al gauw duidelijk dat dit een zeer ambitieus project was en dat een release nog wel even zou uitblijven. Het bleef echter na de aankondiging akelig stil rondom de game en hierdoor begonnen er geruchten te ontstaan dat het project wellicht was geannuleerd. Daarnaast begonnen insiders te beweren dat er inderdaad problemen waren met de ontwikkeling van de game.

FinalFantasyXV-91

Voormalig director Tetsuya Nomura gaf zo nu en dan korte updates dat de game nog wel degelijk in ontwikkeling was en vroeg de fans om geduld te hebben. Kleine details werden vrijgegeven over de game en waar de ontwikkelaar naartoe wilde ermee, maar echt concreet nieuws bleef uit. Zeven jaar later kregen we eindelijk een echte update waar we wat aan hadden. Tijdens de E3 van 2013 liet Square Enix weten dat de game nu Final Fantasy XV heette en alleen voor de Xbox One en PS4 zou gaan verschijnen. Dit alles ging gepaard met een indrukwekkende nieuwe trailer en de fans waren gigantisch blij. Het bleef toen weer een paar maanden stil, maar sinds de E3 van vorig jaar hebben we regelmatig updates gekregen en dan nu toch eindelijk die speelbare demo.

Ik startte de demo op en koos voor de Japanse stemmen, aangezien Engelse voice-overs in een JRPG een absolute no-go zijn. In het main menu worden we verwelkomt met prachtige muziek van de meest bekende vrouwelijke videogame-componiste, Yoko Shimomura. Zodra je de muziek hoort, weet je het gewoon, dit is Final Fantasy!

Realisme en fantasie

In Final Fantasy XV: Episode Duscae draait het om een groepje vrienden, waarvan Noctis de protagonist is. Het wordt al vrij gauw duidelijk dat we hier met een moderne en redelijk realistische Final Fantasy te maken hebben. De vrienden beschikken over mobieltjes en een redelijk moderne auto en het Duscae gebied uit de demo oogt ook behoorlijk realistisch met een benzinestation, waar spelers items kunnen kopen en verkopen. Het is duidelijk dat de ontwikkelaar voor meer realisme kiest dan echte fantasy.

Je zou bijna gaan denken dat we dan ook tegen dieren uit onze eigen wereld moeten vechten, maar dit blijkt gelukkig niet het geval te zijn. We komen al gauw een groepje Sabertusks tegen, agressieve en vliegensvlugge roofdieren met een lange draakachtige staart. Even verderop lopen er Garula’s rond, een soort olifantachtige dieren die geen vlieg kwaad doen. Tenzij je de aanval op hen opent uiteraard, dan zullen ze niet meer zo vredelievend zijn. Verder lopen er grote dino-achtige beesten rond in de watergebieden van Duscae, dwalen er gemeen uitziende goblins rond in grotten tijdens de nacht en uiteraard zijn er ook Chocobo’s te vinden in het wild. Dan vergeet ik zelfs nog Deadeye op te noemen, een gigantisch groot beest, een Behemoth waar het allemaal om draait in de main quest van de demo. Het mag dus duidelijk zijn dat het nog steeds 100% Final Fantasy is wanneer het op het design van de vijanden aankomt. Realisme qua kleding, voertuigen en sfeer, gecombineerd met fantasy creatures dus.

Exit turn-based, enter real-time

Afgezien van een paar Final Fantasy games zoals Crisis Core en Type 0-HD, heeft de franchise altijd een turn-based combat systeem gehanteerd. Dat is nu met Final Fantasy XV echt verleden tijd. Je kunt tijdens de battles echt gaan en staan waar je maar wilt en aanvallen naar hartelust. Niet meer netjes op je beurt hoeven wachten en gewoon los op je vijand kunnen gaan met supervette zwaarden en special moves is echt iets wat ik al jaren heb willen zien in Final Fantasy op de consoles. Ik ben nou eenmaal echt geen fan van turn-based battles. In veel (J)RPG’s ga je grinden omdat je gewoon sterker wilt worden en wilt levellen, niet omdat het vechten nou zo fantastisch is. Nou, in de demo van Final Fantasy XV was het voor mij allesbehalve een straf om gevechten aan te gaan. Als dit combat systeem de nieuwe standaard wordt voor Final Fantasy, kan ik dit alleen maar toejuichen.

Absoluut next-gen

De combat is dus van een uitermate hoog niveau. Hoe zit het met de animaties dan? Nou, als je dacht dat Assassin’s Creed Unity mooie animaties had en next-gen was, think again! Final Fantasy XV is pas echt next-gen wanneer het daarop aankomt. Het geheel ziet er soepel uit en het leeft gewoon. Hetzelfde is te zeggen over de animaties tijdens het exploren. Ik herinner mij een moment dat er een airship met vijanden boven mij hing en ik zag het gras als een gek heen en weer gaan, maar ook de kleding en haardracht van de personages bewoog zeer realistisch mee in de wind. Bij dit soort momenten zeg je gewoon echt even tegen jezelf ”Dit is nou next-gen, dit hebben we nog niet gezien!”

Het ziet er werkelijk fantastisch uit en dan heb ik het nog niet eens gehad over de animaties tijdens combat. Nog nooit zijn animaties zo indrukwekkend weergegeven tijdens het vechten in een JRPG of gewoon in gaming in het algemeen. Wat Square Enix tijdens de onthulling toonde qua gevechten in de trailer klopt gewoon, dat is precies zoals het er in de demo ook uitzag.

Hoe mooi dit alles ook is, lang niet alles is zo indrukwekkend. De demo op Xbox One draait op een 720p resolutie en dat is te zien ook. Het oogt in de achtergrond behoorlijk blurry en op bepaalde gebieden is er helaas veel aliasing te zien, vervelende rottige kartelrandjes dus. Daarnaast is de framerate allesbehalve soepel te noemen en wist dit vaak genoeg van 30fps naar 25fps te denderen en soms zelfs zo erg dat het gewoon onspeelbaar was. Alsof het een grote dia-show was eigenlijk. We hebben het hier echter wel over een demo van een game die nog lang niet klaar is en daarnaast beweren mensen op NeoGAF dat het zelfs op een oudere engine draait.

FinalFantasyXV-5

Over het algemeen is de eerste indruk van Final Fantasy XV: Episode Duscae zeer positief te noemen, maar er blijven wel grote vragen, vragen waar we na verloop van tijd ongetwijfeld antwoord op zullen krijgen. We hebben voor het eerst in Final Fantasy met een echte open-wereld te maken en dat is voor lang niet elke game garantie voor succes. In de demo gaan we eigenlijk alleen maar op zoek naar Deadeye om hem vervolgens te doden en daarnaast betreden we een grot om daar uiteindelijk een nieuwe vaardigheid vrij te spelen. Deze quests zijn redelijk standaard dus en er kan naar mijn idee veel meer gedaan worden met dit gebied qua quests. Dat zal dan ook echt wel het geval zijn in de volledige game, maar voor nu kunnen we alleen maar afwachten. Als de ontwikkelaar met prachtige typische Final Fantasy steden komt en dat dan samen met gebieden zoals Duscae in de demo, dan begin ik toch wel behoorlijk uit te kijken naar de game.

Final Fantasy XV heeft heel erg veel potentie. Het lijkt de JRPG eindelijk omhoog te tillen, het eindelijk naar een ander niveau te brengen. Square Enix heeft gekeken naar de Westerse RPG voor inspiratie, maar gelukkig niet teveel. De E3 komt er alweer bijna aan en de kans is groot dat we weer iets zullen horen over de game. Ik kijk in elk geval zeer uit naar de updates en ben heel benieuwd naar de uiteindelijke game.

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties