Bij het management van 2K zal er stevig wat afgelachen worden als ze de verkoopcijfers zien van hun basketbal-game-concurrent: NBA Live 16. Hun eigen NBA 2K16 verkocht meer dan 125 keer zoveel, en zelfs op de piekuren is het online gedeelte van NBA Live stiller dan het publiek bij een schaakmarathon.
NBA 2K16 was weer dé game dit najaar in de VS. De jaarlijks terugkomende basketbalgame versloeg zelfs ‘Metal Gear Solid V: The Phantom Pain’ en ‘Madden NFL’ in verkoopcijfers. Wanneer je daar de verkoopcijfers van NBA Live 16 naast legt, weten we niet of we in een lachbui of in tranen moeten vallen. Concreet: NBA Live 16 verkocht reeds 8.000 exemplaren, een peulenschil in vergelijking met de meer dan 1.000.000 van NBA 2K16.
Vroeger leverde EA nog een echte concurrent af voor NBA 2K, maar daar stapten ze een paar jaar terug vanaf. Nadat de versies in 2014 en 2015 ook al geen overdonderend succes waren, doet die van 2016 het mogelijks nog slechter. Symboliserend voor het (ontbreken van) succes van de game zijn de onlinecijfers die PastaPadre net bekendmaakte. Op piekuren waren er amper 120 spelers online, evenveel als de gehele bevolking van Zandoerle, nabij Oerle en Knegsel.
Als we goede raad mogen geven aan EA dan is het wel deze: stop met NBA Live en focus je gewoon weer op NBA Jam en NBA Street, die wel tof waren om te spelen. Hoogstwaarschijnlijk is dit ook de conclusie bij EA zelf, want met een marktaandeel van minder dan 1% zal de ontwikkeling van de game vermoedelijk vele malen duurder geweest zijn dan wat hij in het laatje bracht.