Als je in dit land iets op het internet koopt dan heb je recht op een afkoelingsperiode. De zogenaamde Koop op Afstand regeling. Impuls aankoop, plaatje is mooier dan de werkelijkheid, voldoet niet, enz, enz. Er zijn duizenden redenen waarom je het net gekochte item eigenlijk niet wil hebben en je geld terug wil. Waarom kan dat dan niet met digitale games?
Dat is een vraag die we vaker horen. Soms koop je een game op basis van een trailer en begin je er enthousiast mee om na een uur de boel al in de hoek te gooien. Ik heb dit pas nog gehad met de rampgame Verdun. Geen wereldbedrag maar toch, elke euro is er eentje. Tot nu toe was je dan aangewezen op de vriendelijkheid van een Xbox Support medewerker en vaak lukte dat ook wel. Microsoft herkent dit probleem ook en wil het gaan versimpelen.
Microsoft is bezig met een self-service retour programma gericht op aankopen via de Xbox One en de Windows 10 stores. Het systeem wordt op dit moment getest door leden van het Insider programma. Er zitten natuurlijk wel een aantal voorwaarden aan vast:
- Je kan Games en Apps via dit systeem retourneren binnen 14 dagen na aankoop mits je minder dan 2 uur speeltijd aan de game of app hebt besteed.
- DLC, Season passes en add-ons vallen niet onder deze regeling.
- De game of app moet gedownload en gestart zijn voordat je je geld kan terugvragen via de self-service.
- De aanvraag mag pas na 1 dag na de release van de game of app worden gedaan.
- Bepaalde Windows 10 apps vallen niet onder deze regeling
- Microsoft behoudt het recht om gebruikers die dit systeem misbruiken te blokkeren.
Dus vooral dat eerste is een belangrijk punt. Je kan geen geld terugvragen als je er al uren in hebt zitten en ineens denkt op dag 13, ik ruil hem lekker weer in. Maar verder lijkt mij dit alvast zeer goed nieuws.