Tom Clancy’s Ghost Recon kent een lange geschiedenis. In 2001 kwam de eerste van de reeks uit. Nu is de eerste current-gen versie aangekondigd. Ghost Recon Wildlands.

In 2001 zag de eerste game van Ghost Recon op de Xbox het licht. Een game gebaseerd op de boeken van Tom Clancy. Ghost Recon liet je het commando nemen over een fictief team van de Special Operation Forces, Ghosts genaamd. Deze tactische shooter game liet je spelen in teams waarbij elk lid van het team een bepaalde rol had. Samenwerken was het sleutelwoord.

Ghost Recon Future Soldier

Ik ben zelf enkele jaren geleden ingestapt bij Ghost Recon Future Soldier. Met name de multiplayer heb ik heel wat uurtjes gespeeld. En zo nu en dan start ik de 360 weer op om deze game te spelen (mag deze in de backwards compatibilty plz). Ik had langzaam maar zeker een vast groepje om mij heen verzameld en we speelde dus regelmatig met een vast team samen. Dat laatste was wel de key om het goed te spelen. Ghost Recon is namelijk niet zomaar een shoot en go game. Het is plannen, rollen verdelen en vooral veel communiceren. Drones in de lucht, melden waar je vijanden zitten, waarschuwen dat er beweging is, objectives innemen en verdedigen, hinderlagen opzetten, voor mij een genot om te spelen. Ik hou van dit soort samenwerken (en vind daarom games als CoD gewoon te stompzinnig omdat het puur knallen en doodgaan is). De game is dan ook gewoon goed en tijdloos te noemen en had, op het spawnkillen na, wat wel te vaak gebeurde, weinig negatieve punten. Helaas is deze game nooit echt een groot succes geworden.

Maar nu komt de nieuwste telg en ik moet zeggen, toen het duidelijk werd tijdens het kijken naar de trailer dat het om een nieuwe Ghost Recon ging, kon ik een klein YESSSSS-je niet onderdrukken.

Ghost Recon Wildlands

Waar het vorige deel nog over de dreigende wereldoverheersing van een groep genaamd Raven’s Rock ging en jij met je Ghost team in Zuid-Amerika en Rusland wat kopstukken moest omleggen of operaties moest verijdelen, lijkt dit deel vooral om drugs te draaien. Ubisoft heeft nog weinig nieuws over de game losgelaten dus moeten we het doen met de info die te zien is in de trailer. De formule van het spelen in een team lijkt weer gewoon aanwezig. Logisch wel want dat is de basis van de Ghost Recon serie.

In een door collega’s gespeelde demo tijdens een pre-E3 meeting, gaat het team op weg om een verklikker terug te halen die gevangen is gezet door de plaatstelijk cartel omdat hij te loslippig was. We zien de vier spelers los van elkaar bewegen, één op de motor door bergen, één in een buggy over een ruw terrein, één kijkend over een Boliviaans landschap en de laatste die probeert wat informatie van los te peuteren van een informant. De welbekende markeer techniek die we van Ghost kennen, komt terug. De speler kijkt door zijn scoop of laat een drone boven vijandelijk gebied vliegen en markeert de vijanden. Het systeem van een commando geven waardoor alle gemarkeerde vijanden simultaan uitgeschakeld werden, was hier ook weer te zien. Het onzichtbaar en onopgemerkt blijven is een kenmerk van deze game.

GRW_SCREENSHOT_E3_2015_4

Uiteindelijk komen de vier Ghosts weer bij elkaar en zie je ze een dorp naderen waar een feest aan de gang is en er veel burgers rondlopen. Wederom een drone om de boel te verkennen en de volgende acties te plannen. Het is vooruit denken, hoe kom ik weg, is er een heli die we kunnen gebruiken om straks onze verklikker mee te nemen. Dan volgt de actie, sluipend door het hoge gras wordt een aantal gesynchroniseerde eliminaties uitgevoerd zonder dat de feestgangers ook maar iets merken.

Om weg te komen is er chaos nodig. Hierin maakt het team gebruik van de onrust die er tussen de verschillende cartelgroepen heerst. Ze leggen een leider die midden in een verhitte discussie met een legercommandant is, om. Deze actie veroorzaakt een gevecht onderling waardoor de focus van het gevecht niet alleen maar op het team gericht is en zij weg kunnen komen. De Ghosts gaan aan boord van de heli en vliegen op weg naar hun eindpunt. Aankomend bij hun doel, springen twee Ghosts uit de heli en landen per para op de grond om dan het kamp van het cartel ongemerkt binnen te sluipen en hun doel te bevrijden zonder dat iemand dit merkt. Dan is het wegkomen geblazen, in de kofferbak van een auto richting heli en vervolgens de heli in richting vrijheid.

Typisch Ghost Recon

GRW_SCREENSHOT_E3_2015_10

Een typische Ghost Recon missie zoals ik die ook uit Future Soldier ken. Teamwork en communicatie. Maar nu in een veel grotere open wereld die plekken uit Zuid-Amerika en Europa bevat en waarin je vrij kan rondbewegen. De makers hebben zichzelf de opdracht gegeven om een game te ontwikkelen die geen gescripte missies bevat. Jij kiest de benadering en de manier waarop je de missie tot een einde wil brengen. Je kan in de game naar negen verschillende werelden reizen en jij kiest zelf de volgorde. Er zijn geen cut-scenes tussen de missies en er is geen hoofd- of einddoel. Je hebt beschikking tot een groot aantal voertuigen, op land, zee en in de lucht en het Boliviaanse gebied zit vol met steden en dorpen waarin we vele NPC’s zien die allemaal hun eigen ding aan het doen zijn. Je ontmoet verschillende partijen, allemaal met een eigen politieke of militaire agenda. Jij kan de verhoudingen tussen deze partijen beïnvloeden. De gamewereld kan je op het ene moment solo verkennen en op het andere moment samen met vrienden een missie uitvoeren. Je kan er je eigen wapens en voertuigen kiezen en klussen ter plekke aannemen. Volgens creative director Eric Couzian is dit de eerste open wereld, militaire co-op shooter.

GTA?

Ergens op het net las ik de vergelijking met GTA. Met alle respect, maar als je die vergelijking maakt, snap je niets van deze serie. Waar GTA (op de heists na) vooral gemaakt is voor infantiel getroll en het rucksichtslos iedereen afknallen, is Ghost Recon gericht op een plannend en gericht handelend publiek waar trollen en stomweg om je heen schieten al snel zal vervelen. Ik ben erg benieuwd wat we nog meer gaan zien en hoe de multiplayer zal gaan zijn. Want als die enigszins lijkt op de vorige aflevering, dan zal ik mijn maatjes weer moeten oproepen uit alle hoeken van de aardbol om samen nieuwe avonturen te beleven in deze game. Als ik een winnaar mag aangeven, een verrassing op deze E3, dan is dat Ghost Recon Wildlands wel.

Voor eenieder die de trailer nog niet gezien heeft…

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties