Eén van de meest gehate woorden in de vocabulaire van een gamer moet inmiddels wel haast “lootboxes” zijn. Troost je dan met de gedachte dat ze niet in Monster Hunter World aanwezig zullen zijn.

Juist in Monster Hunter World zou je de loot boxes toch stiekem wel verwachten. Ga maar na: je dient idioot grote en sterke monsters te verslaan en dit zal je echt niet altijd direct lukken. Wat zou dan kunnen helpen? Juist, een loot box met daarin een sterk wapen. Volgens de producer van de game, Ryozo Tsujimoto, hoeven we hier echter niet op te rekenen. Volgens hem is juist de gameplay en het uitvinden van hoe je een monster dient te verslaan de kracht van Monster Hunter World. Een manier toevoegen om die uitdagingen te omzeilen en zo een beetje extra geld te verdienen zou die ervaring alleen maar verpesten.

Dit is een co-op game waarin je met maximaal 3 anderen tegelijk kunt spelen. Het idee is dat er harmonie is tussen teamleden. Als je dan met iemand samen speelt die een beter wapen heeft, alleen maar omdat die persoon ervoor betaald heeft, dan zorgt dat alleen maar voor wrijving. Dat willen we niet voor Monster Hunter World en dus zitten er geen loot boxes in.

Juist ook die uitdagingen zijn volgens Tsujimoto wat de game maakt. De game vertrouwt erop dat spelers hun verstand gebruiken om te leren hoe ze een monster moeten verslaan, in plaats van gewoon de beste gear te hebben. Een middel waarmee je dus gewoon kunt betalen om zo verder te komen zou volgens hem dan ook de gameplay kapot maken.

Zelfs als je tegen een bepaalde muur aan zou lopen en denkt: “ok, ik zit nu 10 uur in de game en ik weet niet hoe ik dit monster kan verslaan”. Het gaat dan niet om “ik gooi er nu wat geld tegenaan om betere gear te kopen en hem dan te verslaan”. Wat we willen is dat je teruggaat naar je huis en denkt: “ik heb nu telkens een great sword gebruikt, misschien moet ik nu eens dual blades proberen”.

We willen dat je in de game duikt en door de game te leren er achter komt hoe je deze horde moet overwinnen. Wanneer je dit op eigen kracht lukt dan geeft dat zo’n geweldig gevoel. Waarom zouden we je dat over laten slaan om een beetje extra geld te verdienen? Dat slaat nergens op en dat gaat dus ook echt niet gebeuren.

Goeie teksten en ik kan dit ook alleen maar toejuichen. Ik hoop dat een aantal grote uitgevers ook even meelezen. Of Ryozo Tsujimoto met Monster Hunter World ook woord gaat houden, dat kunnen we vanaf 26 januari zelf gaan bekijken.

 

 

 

 

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties