De fans van Watch Dogs kijken al met grote vrees uit naar deel 2. Gaan we weer een downgrade zien zoals de vorige keer?
Dominic Guay liet er tijdens een interview het één en ander over los en gaf ons de reden van de downgrade van deel één. “Je moet goed weten dat de eerste beelden van Watch Dogs in de zomer van 2012 getoond werden, op dat moment wisten we nog niets over hoe de hardware van de next gen consoles in elkaar zat. We hebben geprobeerd om hier een voorspelling over te geven en we zijn altijd eerlijk geweest over het feit dat deze eerste beelden op een krachtige pc werden gedraaid.”
Watch Dogs heeft veel kritiek van spelers gekregen over de veel slechtere weergave van de game bij release wat betreft scherptediepte, lighting en volumetric fog (de manier waarop het licht stofdeeltjes laat zien zoals stralen zonlicht tussen de bomen door) die allemaal gedowngrade waren.
Guay verzekert ons dat dit bij Watch Dogs 2 niet het geval zal gaan zijn. Deze game is ontwikkeld op de platforms waarop hij gaat uitkomen. “Watch Dogs 2 gebruikt een verder ontwikkelde versie van de deel één. We zijn een aantal jaren verder en hebben veel onderzoek gedaan naar deze hardware generatie en dit heeft als gevolg dat de graphics veel beter zijn geworden. Het San Francisco Bay gebied is geweldig waarin we verre vergezichten met hoge detaillering en atmosferische effecten kunnen laten zien. De lighting en effects zijn realistischer en de wereld is veel gedetailleerder en dynamischer.”
Deze uitspraken stroken niet met de uitspraken van creative director Jonathan Morin toentertijd. Hij gaf toen aan dat de graphics zelfs beter waren geworden bij de release en dat er geen downgrading was toegepast. Niet helemaal waar blijkt nu maar dat wisten we eigenlijk al.