Gister doken de eerste berichten in fora en op Facebook al op. Klachten dat men The Witcher 3: Wild Hunt niet kon spelen.
Eergisteren schreef ik nog een stukje over waarom ik games graag op disc koop. Gister kon ik mij alleen maar heel gelukkig prijzen dat ik die keuze gemaakt heb. Wereldwijd konden speler met een digitale versie van The Witcher 3 hun spel niet opstarten. Waarom? Gevalletje, gerommel met de DRM. Het lijkt erop dat er een fout is geslopen in deze Digital Rights Management die moet bepalen of jij de rechtmatige eigenaar van de game bent. Gisteren kwam er bij het starten van de game deze error code tevoorschijn: 0x87de2726. Een code die te maken heeft met een licensing error. Gelukkig is het probleem vandaag al opgelost nadat CD Projekt Red en Microsoft hun supportteams aan het werk hebben gezet.
Voor gek gezet?
Ironisch is dit wel. CD Projekt Red maakt er geen geheim van dat ze het gedoe met betaalde DLC’s en de beperkingen van de DRM maar onzin vind. Het is een studio die daar openlijk tegen strijd. Zover zelfs dat ze ingame, in The Witcher zelf, een boodschap hebben ‘verborgen’ waarin ze openlijk het hele DRM verhaal aan de kaak stellen en er de draak mee steken. Ergens in de game pik je een geschrift op, één van de velen, waarop dit staat geschreven:
The Defensive Regulatory Magicon (or DRM for short) belongs to the above-mentioned group of the longest-lasting, most effective and hardest to break defensive mechanisms. In order to recognize the individual administering it, it makes use of a portal mounted at the entrance of the area it is to defend. This portal passes streams of magical energy through the body of the person entering and can, in the blink of an eye, determine if this person has the corporeal signature (eyeball structure included) of the entitled administrator. As a result, the only unauthorized individuals that can possibly hope to enter are mimics.
DRM thus makes for an extremely effective and near-unbreakable security measure – but you are in luck, for you hold in your hands the key to bypassing it, namely the present tome, Gottfried’s Omni-opening Grimore, or GOG for short. In the pages to follow you will find innumerable methods for deactivating DRM, or, even better, bypassing it altogether
Simpel vertaald staat er dat je een bepaald gebied niet inkomt zonder dat je eerst totaal gescand wordt. Maar dat je geluk hebt want je hebt nu de sleutel gekregen, de GOG (wat weer verwijst naar de naam van een pagina met DRM vrije games) om dit te omzeilen en dat verderop in het boek onnoemlijk veel manieren staan om de DRM uit te zetten of het totaal te omzeilen.
Je zou bijna denken dat Microsoft ‘even’ wil laten zien wie er de baas is en actief de DRM op slot heeft gegooid om het zo de vele digitale Witcher spelers onmogelijk te maken om de game te spelen. Of ben ik nu te achterdochtig 😉
Haha dit is wel heel toevallig idd, maar als hier opzet in het spel zit vind ik het een kansloze actie