De game die voor menig gamer nog best onduidelijk was: Battleborn. Gearbox Studio’s claimt met deze nieuwe game zelfs een nieuw genre te hebben uitgevonden, namelijk de MOBA-shooter. Wat is het nou precies en wat kan je van deze game verwachten? Ik kreeg het allemaal te spelen en te horen in een uur durende presentatie/hands-on op de business-stand van 2K.
Setting van Battleborn
Het eerste half uur van mijn Battleborn-sessie was een presentatie. Als ik eerlijk ben ging ik helemaal blanco in de presentatie, de game sprak mij op het eerste gezicht niet zo aan. “Weer zo’n game die in die MOBA-hype meegaat”, dacht ik.
De presentatie begon met de uitleg van het verhaal van de wereld van Battleborn. We leven in een universum waar er van alle miljarden zonnen nog maar één brand. In dit zonnestelsel zijn 4 bewoonbare planeten aanwezig, ieder met een ander volk met tevens een andere kijk op de benarde situatie. Het ene volk wil bijvoorbeeld de situatie op een vredige manier bestuderen om tot een oplossing te komen, het andere wil alle energie die nog over is voor zichzelf en begint een oorlog om de zon. Door deze beschrijving van het universum kan Gearbox een geloofwaardige wereld neerzetten, inclusief verschillende geloven en levensovertuigingen die allemaal logisch verklaard kunnen worden.
Borderlands
Gearbox is natuurlijk bekend van de succesvolle Borderlands-games. De presentator gaf aan dat de schiet-actie in Battleborn vrijwel hetzelfde als Borderlands zal gaan worden. Daarnaast vond ik de characters en de toon van de game hetzelfde overeenkomen als de toon in de games die zich in het grensgebied afspelen maar daar later meer over.
Na deze toch wel verrassende opening over de wereld, werd er dieper op de characters ingegaan. Er waren namelijk al 10 van de in totaal 25 characters aangekondigd. Zo komt er een adelaar die kan vliegen en tegelijkertijd raketten kan afvuren, maar ook een army-chick die op de plek van haar geamputeerde armen raketwerpers en geweren heeft geplaatst. Dit kan je zien in de trailer waar jullie de nieuwe characters uitgebreid kunnen bestuderen.
Hands-on
Er zijn drie modi in Battleborn. Een story-mode, een mode waarin er waves vijanden komen en natuurlijk de 5 vs 5 mode. Als deze modes zijn met een online co-op team van 5 spelers te doen. Na de leuke presentatie had ik echt zin om naar de hands-on te verhuizen. Zelf mochten we aan de slag met de story-mode. De story-mode kan ik voor degenen die het nog nooit gespeeld hebben omschrijven als een lineaire Borderlands met een andere user-interface. De characters, de stemmen, de looks en de diversiteit in vijanden doet er echt steeds maar weer aan denken. Het verschil met Boderlands is alleen dat het een echt eigen level-systeem heeft. Ieder character heeft twee skilltrees. Vaak zit het verschil in de skilltree of je meer een teamplayer stijl of een lone-wolf stijl voor de damage aanhangt.
In mijn gameplay sessie speelde ik met een ninja-mushroom die met messen gooide. Samen met 4 andere journalisten kregen we de opdracht van een rare oude vent, die iets weghad van een bejaarde Inspector Gadget, om een basis te infiltreren. De basis was een nederzetting van de agressieve planeet waarover ik in het gedeelte over de setting vertelde. Na een half uur op tientallen verschillende bazen en monsters geknald te hebben was de tijd om. Wat goed is om te weten van deze game is dat er net zoals in MOBA’s verschillende classes als tank, support en hunter in de game zitten. Mijn mushroom waarmee ik speelde was een healer die voor AOE (area of effect)-damage kon zorgen.
Jammer genoeg kon ik de game niet in de 5 vs 5 mode uitproberen, waar het natuurlijk allemaal om draait. Battleborn is een game met een gave opzet waarvan ik nog niet eens de helft van weet. Het heeft mij genoeg geïnteresseerd gehouden om bij een volgend event zoals Firstlook nog een keer naar een nieuwe build toe te gaan om verder te ontdekken wat de game nou eigenlijk is. Dat gezegd hebbende denk ik niet dat de game mij zo heeft gepakt dat ik hem op dit moment op dag 1 ga binnenhalen. Ik ben benieuwd hoe diep de gameplay en de character-balans gaan om dit tot eSports-game te kronen, dit zou in de nabije toekomst wel eens een discussie kunnen worden. Tot die tijd moeten we wachten op meer evenementen en trailers. De game komt volgend jaar op 9 februari uit. Kijken jullie al uit naar deze Borderlands-MOBA?