De eerste keer dat ik Assassin’s Creed Unity speelde was vorig jaar op Firstlook. De Ubisoft-mensen vertelden mij dat dit dezelfde build was die tijdens Gamescom werd laten zien. Na het spelen van de demo was ik zeer teleurgesteld en maakte ik mij zorgen. Mijn zorgen waren op waarheid gebaseerd, een maand later voltrok mijn voorspelde drama zich rond de game. Zet ik achter Syndicate ook mijn vraagtekens na het spelen van de Gamescom-demo?
Mijn antwoord is nee, niet op het gebied van bugs en framerate tenminste. De demo liep goed en was mooi afgewerkt. Het enige wat nog wat aandacht verdiende waren de in-game facial animations.
Blackboxen
In de demo van Assassin’s Creed Syndicate mocht ik niet met Jacob, maar eens met de vrouwelijke wederhelft, Evie, spelen. De missie die ik moest voltooien was in de vorm van een blackbox-missie. Dit soort missies kennen we van Assassin’s Creed Unity. Je krijgt de opdracht om een target in een redelijk groot gebied te vermoorden, meestal een groot landhuis met tientallen wachten. Het is dan aan jou om een manier te vinden om bij je target te komen. Mijn target voor deze demo was een vrouwelijke Templar. Zij zat in een groot gebouw dichtbij The Tower of Londen verscholen.
Om deze missie te voltooien werden mij 3 keuzes voorgeschoteld. Keuze 1 was van de brute kracht. Met veel geweld bevrijd je een paar medestanders die je vervolgens helpen om met nog meer geweld het huis van de Templaresse binnen te dringen. Met keuze 2 kon je de sleutels van een kelder stelen waardoor je via een sneaky ingang het gebouw binnen kon treden. Ik ben echter voor keuze 3 gegaan. Bij deze keuze infiltreerde één van je Assassins de wachters. De nep-wachter zou jou “gevangen” nemen en je pal voor je target plaatsen. Met een soort quick-time-event initieerde ik de animatie waarmee mijn target werd vermoord.
Wat mij aan de gameplay opviel is dat de missies wel heel erg makkelijk worden door de rope-launch. Bij eerdere Assassin’s Creed-games moest je namelijk altijd een loop/klim-pad uitdenken. Dit proces gaat totaal verloren doordat je in 2 of 3 keer de rope-launch gebruiken al aan de andere kant van de blackbox bent. Ik vind het jammer dat er op deze manier een element van het sneaken wordt uitgehaald. Desondanks kunnen de echte hardcore sneak-fans er natuurlijk voor kiezen om deze tool niet te gebruiken.
Speculaas
Nu ik de demo heb behandeld kan ik naar een beetje speculeren overgaan. Ik heb namelijk met een paar mensen van Ubisoft over Assassin’s Creed Syndicate gepraat. Na een beetje doorvragen wist mij iemand te vertellen dat de verhalen over de “magische” artifacts gecontroleerd door Juno, Minerva en Jupiter weer een groter deel van het verhaal gaan uitmaken dan in Black Flag en Unity. Het is namelijk zo dat dit ook één van de verschillen is tussen Jacob en Evie. Al eerder werd gezegd dat Jabob de “muscle” en Evie de “brains” is van het duo. De developer vertelde mij ook dat Evie juist een grote rol speelt in het verhaal met de artifacts en Jacob juist helemaal niet. Jacob is juist meer van het opbouwen van een leger in de straten van Londen terwijl Eve juist bezig is met de oude geheimen van de Assassin’s Order.
Nu begint het speculeren. Het is namelijk vanaf het begin Assassin’s Creed-verhaal al zo geweest dat Ubisoft niet wist hoe ze moesten omgaan met het verhaal van Juno en Minerva. Er waren fans die het haatte en fans, zoals ik, die praktisch een orgasme kregen bij iedere progressie in de verhaallijn. De oplossing is nu om de speler zelf te laten bepalen hoe ver ze in die Juno en Minerva verhaallijn willen duiken. Simpelweg door er twee characters aan te verbinden waar je tussen kunt switchen. Voor de mensen die een verhaal zoals die van Arno willen en met de revolutie bezig willen zijn heb je Jacob. Wie naast die brute actie, wat al een volledige game is, ook nog het mystieke verhaal van Desmond en de artifacts willen meemaken, kan nog een tiental missies met Eve ondernemen. Ik weet dat het zeer onwaarschijnlijk is, maar deze gedachte ging er door mijn hoofd toen de developer mij vertelde dat alleen Eve zich met de artifacts, zoals “The Apple”, in Syndicate gaat bezighouden.
Hopen jullie ook op een terugkeer van de Desmond-storyline of willen jullie alleen lekker beuken met Jacob?