Gamescom: eerste indruk van Fe

Tussen alle triple-A titels kom je zo nu en dan een pareltje tegen van een kleine studio die vol met passie en emotie aan een nieuwe game werkt. Zo kwamen we vandaag toch wat tegen…

He! Wat is dat daar?

Tijdens onze hangsessie in de VIP-lounge van EA, waarbij we mochten genieten van heerlijke ijskoffie en roze frisdrank waarvan ik de naam niet ken, belandde er iets heel mysterieus in mijn vizier. Tussen de grote banners van Battlefield 1 Incursion en Star Wars: Battlefront 2 hing er een kleine poster met daarop een paars bos en het woord “Fe”. Als ware liefhebber van indie-games begon mijn hart al sneller te kloppen en wist ik meteen wat mijn volgende bestemming zou zijn.

EA Originals

Voordat ik ergens aan begin zoek ik altijd even het een en ander uit. Een goede voorbereiding is immers al het halve werk. Zodoende kwam ik erachter dat Fe dus inderdaad gemaakt is door een kleine onafhankelijke studio genaamd Zoink. Maar dit is niet alles, want wat doet zo’n kleine studio nou bij eindbaas EA? Het zit zo. Vorig jaar kwam EA de game Unravel tegen en was onwijs blij verrast hierover. Zo blij dat ze begonnen te denken aan al die andere games van onafhankelijke studio’s die onwijs mooi in elkaar zitten maar waar eigenlijk maar weinig aandacht aan wordt gegeven. Zodoende heeft EA het zogeheten EA Originals opgericht. Dit is een soort zijtak van EA die op zoek gaat naar studio’s die een game willen gaan maken of hier al mee bezig zijn. Games waarvan zij denken dat dit waardige titels zijn om in hun database op te nemen. Samen met die studio’s gaat EA vervolgens aan de slag om voldoende media-aandacht te krijgen en de game een waardige lancering te bieden. Daarnaast breidt EA het budget van deze studio’s uit waardoor er bijvoorbeeld meer personeel aangenomen kan worden of uitgebreidere content aan de game kan worden toegevoegd.

Zweeds voor fee

Als echte brugmannen die we zijn lulden we ons binnen bij de preview van Fe. Die eigenlijk alleen te bezien zou zijn als je een afspraak had gemaakt. We gingen zitten in een onwijs klein kamertje met negen stoelen en het dubbele aantal man. Na een korte introductie begon een van de creative directors met spelen en liet ons zien hoe het spel in elkaar zit en hoe de studio tot dit idee is gekomen.

Fe is trouwens Zweeds voor fee. Lekker makkelijk. In Fe speel je als een soort klein vriendelijk monstertje met een gouden keeltje. Je wordt wakker in een bos en huppelt vrolijk rond. Het interessante aan de game is dat je niks uitgelegd wordt. De studio benadrukt dan ook dat de inspiratie voor deze game te danken is aan hun jeugd in Zweden. Als kinderen speelden zij samen in de bossen en gingen op onderzoek uit. De bedoeling is dat jij dit in de game ook gaat doen, zelf onderzoeken wat de bedoeling van de game is en op welke manieren je verder kunt komen. Gelukkig word je wel een beetje het goede pad op gebracht. Het wezentje dat je speelt is namelijk in staat om met de andere mythische wezens en fabeldieren te communiceren door middel van zijn, zoals ik al eerder zei, gouden keeltje. Het communiceren gaat namelijk doormiddel van zang. Elk soort dier heeft namelijk zijn eigen melodie en aan jou de taak om alle verschillende melodieën te leren en op die manier te kunnen communiceren met deze dieren in het bos zodat zij je verder kunnen helpen.

The Silent Ones

Helaas kan niet iedereen genieten van jouw mooie gezang. Zogeheten “Silent Ones” dwalen door het bos op zoek naar iedereen die ook maar enigszins geluid maakt. Zodra zij een slachtoffer hebben gevonden gebruiken zij hun grote ogen om een gevaarlijk licht te schijnen. Zodra dit licht lang genoeg op hun doelwit blijft schijnen raakt het wezen gevangen in een soort kooi. Mocht je de held willen uithangen kun je deze wezens bevrijden door een speciaal soort bloemenpolbol (jaja) op die kooien te gooien. Wel moet je deze bloemenpolbollen te pakken krijgen. Deze zijn te vinden in… je raadt het al… bloemen! Alleen kun je deze bloemen enkel open krijgen door het vogellied te zingen en die moet je dus eerst vrijspelen. Je leest het al, dit gaat niet over rozen.

Deze monsters, die je hierboven dus ziet, kun je ontwijken door in bomen te klimmen, door bosjes te kruipen of door heel zachtjes achter ze langs te sluipen. Let wel op, zodra je bent gespot ben je eigenlijk altijd wel de lul en ontsnappen is enkel met wat geluk mogelijk. Tijdens de game zal het ook voorkomen dat een vriendelijk wezen dat jij net weer nodig hebt om verder te komen, wordt aangevallen door deze freaks. Aan jou is dan de taak om dit wezen te bevrijden om zo je doel te behalen. Maar je kunt dit ook niet doen en proberen op een andere manier verder te komen. De studio benadrukt hierbij dat het erg belangrijk is dat je er zelf achterkomt wat jij nou belangrijk vindt en hoe jij te werk gaat.

Vrijheid is blijheid

In Fe wordt je redelijk vrij gelaten, ondanks dat ik toch het gevoel heb dat de game redelijk lineair is wat in tegenstelling is met wat de studio zelf beweert. Wel kun je op verschillende manier jezelf door de wereld heen loodsen. Zo kun je als een eekhoorn een boom beklimmen om vervolgens naar de volgende te springen, maar kun je er ook voor kiezen om gewoon ter land jezelf te verplaatsen. Wat er overigens ook heel erg vet uit zag was het zweven. Zodra je die eigenschap hebt vrijgespeeld door het communiceren met het juiste wezen. Je kunt dan namelijk zodra je ergens naar beneden springt je vacht uitspreiden om vervolgens zwevend naar je bestemming te komen.

Wil je nog wat meer weten over de game, bekijk dan ons bovenstaand interview met Andreas Beijer, Creative Director. Al met al ben ik onwijs nieuwsgierig geworden naar deze nieuwe game maar ook vooral naar wat EA Originals ons nog meer gaat bieden in de komende jaren. Hopelijk is dit een project dat goed aanslaat bij het publiek en dus lang kan blijven bestaan.

Abonneer
Abonneren op
1 Reactie
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Quatic
7 jaren geleden

Leuk interview Max. Goede vragen, heel natuurlijk. Leuk gedaan!