Op de beursvloer van de Gamescom heeft redacteur Rik de tijd gevonden om een ziekenhuis te bouwen en te managen. Ziekenhuismanagement in de handen van een XBNL-redactielid? Een recept voor chaos, zou je denken! Lees hier Rik’s korte avontuur met Two Point Hospital.
In mijn kindertijd stond ik toch behoorlijk bekend om mijn managementkwaliteiten. Mijn zakgeld was altijd ruim op tijd uitgegeven, mijn huiswerk in een vaststaand patroon opgeschreven in de agenda en niet gemaakt. En het delegeren van huishoudelijke taken ging en gaat me nog steeds goed af. Een ziekenhuis managen in een cartoony simulatiegame als Two Point Hospital zal dus naar mijn beste verwachting geen problemen opleveren.Â
Two Point Hospital
Two Point Hospital is een bedrijfssimulatiespel met bouw en management onderdelen. De game treedt, onder leiding van Mark Webley en Gary Carr, in de voetsporen van de beroemde game Theme Hospital uit de jaren ’90. Een game waar beide ontwikkelaars destijds ook een bijdrage aan hebben geleverd. Op de beursvloer van de Gamescom laat senior director Lauren Woodroffe aan de redactie weten dat de huidige studio, Two Point Studios, in 2016 het levenslicht zag en dat er sindsdien met veel passie en betrokkenheid gewerkt wordt aan de nieuwe titel.
Gameplay
Naast gesprekken met enkele ontwikkelaars heb ik ook de game uitgebreid mogen spelen. En deze begint heel basic. Er is een map, op de map staan muren, en alles binnen die muren moet gevuld gaan worden waardoor het op een ziekenhuis gaat lijken. En dat begint bij het bouwen van een receptie, want ergens moet de potentiële patiënt zich natuurlijk kunnen melden. Na het bouwen van de receptie maak je een huisartsenpost en een apotheek. Vanaf dit punt ben je volledig vrij om zelf invulling te gaan geven aan de game. En dat is verdraaid leuk (en verslavend).
Je hebt de optie om verschillende rooms te bouwen, items en natuurlijk de optie om personeel aan te nemen zoals een dokter, verpleegkundige of een conciërge. In alle aankopen moet je overweging maken zoals of je gaat voor kwaliteit (duurder) waardoor er dus minder incidenten zijn. Een leuke toevoeging is ook dat het verschillende personeel zijn eigen temperament heeft, waardoor je eigenlijk goed moet overwegen of je de sadistische en impulsieve dokter wel je huisartsenpost wilt laten bemannen.
Tussen het spelen door geven de ontwikkelaars aan dat ze veel tijd in de controls hebben gestoken. Bouw- en managementgames vormen met de vele tab menu’s altijd een enorme uitdaging om soepele te laten lopen op een console. Het valt op dat de tabs in Two Point Hospital snel en makkelijk te openen zijn en bovendien erg overzichtelijk. Ongetwijfeld zal het fijner spelen met muis- en toetsenbord maar met de controller kon ik (in de beginfase van de game) in ieder geval ook prima uit de voeten. Ook het bouwen van kamers en items is simpel en makkelijk te bedienen.
Levels en uitbreiding van het ziekenhuis
In Two Point Hospital kun je een soort van verhaallijn volgen die gaat over het uitbreiden van je ziekenhuis. Dit betekent dat je ook op andere plekken op een map gaat bouwen. Dit hoef je echter niet te doen. Je hebt de vrijheid om bij je oorspronkelijk ziekenhuis te blijven en deze volledig uit te bouwen.
Naast het bouwen van je ziekenhuis zul je ook moeten investeren in research. Je wilt natuurlijk de tevredenheid van je personeel en patiënten hoog houden. Dit betekent dat je ook moet investeren in het genezen van bijzondere ziektes, zoals Pandemia. De voldoening is groot wanneer je merkt dat de genezing van deze verschrikkelijke ziekte bestaat uit het van het hoofd trekken van een pan. Ja, de game zit vol met dit soort humor. Heerlijk, als je er tenminste van houdt.
Ook is er natuurlijk geregeld een aardbeving, zijn er tornado’s of vliegt geavanceerde apparatuur in de fik. Ontwikkelaar Woodroffe laat weten dat je financieel op van alles kunt bezuinigen, maar dat je beter wel all-in gaat bij het aanstellen van goede conciërges.
Conclusie op basis van mijn eerste indruk
Two Point Hospital oogt aan de buitenkant, met het bouwen van je eigen ziekenhuis, als een toegankelijk simulatiespelletje. Mede door de humor en de cartoony stijl. Echter is er, naast de eenvoudige spelprincipes van het bouwen, ook de nodige verdieping in de game te zitten. Dit is vooral gelegen in het vinden van een balans tussen winst en verlies maken, kwaliteit versus kwantiteit en risico’s nemen versus voorspelbaar en veilig spelen met als gevolg minder profit maken. Het managen heeft daarnaast de potentie om enorm uitdagend te zijn, als je de specifieke kwaliteiten van het personeel selecteert en uitbouwt en je tevens rekening houdt met hun aanwezige temperamentskenmerken.
Two Point Hospital zal in november/december 2019 te spelen zijn op je Xbox! Een game om, wat mij betreft, zeker naar uit te kijken. Maar met het risico dat je je hier helemaal in kunt verliezen. Zeg dus niet dat ik je niet gewaarschuwd heb!