De tijd van het wekelijks even binnenwandelen bij de plaatselijk Nedgame winkel om daar een nieuwe game te scoren, lijkt wat prehistorisch in deze tijd van met één klik app aankopen op onze smartphones doen. Toch is dit in de meeste gevallen nog steeds de markt waarop de game-industrie zich richt en dat lijkt ook niet snel te veranderen.
Een pas uitgevoerd onderzoek geeft zelfs aan dat deze manier van games kopen de komende vijf, misschien zelfs tien jaar, niet gaat veranderen. En dit staat in schril contrast met de verkoop van muziek, televisieseries en films, waarmee de internetdiensten zoals Netflix, Spotify en iTunes hoogtij vieren. Videogames worden nog steeds voornamelijk als een schijfje in een mooi geseald doosje verkocht. Dit mag wat achterhaald lijken, gezien het feit dat de game industrie toch drijft op de nieuwste technologieën en ontwikkelingen, maar we zien dat zowel de uitgevers als hun klanten daar liever nog geen verandering in zien. Dit komt niet doordat men niet geprobeerd heeft om de digitale markt te vergroten. Veel games worden ook als downloadbare digitale versie aangeboden, toch lijkt de interesse daarvoor een stuk minder te zijn.
Aan het eind van dit jaar zal de wereldwijde verkoop van digitale console games via het internet zo’n 5.6 miljard dollar opbrengen, een stijging van 14 procent ten opzichte van vorig jaar. De verkoop van fysieke schijven zal, ondanks dalende verkoopcijfers, met zo’n 19.5 miljard dollar, de lijst blijven aanvoeren. De console games hebben, in de gaming industrie met een omzet van 70 miljard per jaar, wereldwijd een deel van zo’n 37% in handen. De verwachting is dat medio 2019 de digitale verkoop zal zijn gestegen naar 12.9 miljard en dat de fysieke verkoop een kleine daling zal laten zien naar zo’n 18.9 miljard dollar.
Games
Als we naar de huidige videogames kijken, zien we dat zij een toonbeeld zijn van technologische vooruitgang gecombineerd met nieuwe vormen van visuele technologieën, artificial intelligence en internet verbindingen waarin ons de meest prachtige realistische beelden worden voorgeschoteld. Als we kijken naar de manier waarop de games verkocht worden lijkt de tijd stil te staan. De redenen hiervoor zijn talrijk. De grootte van een digitale game (CoD AW met 55 Gb bijv) is bijvoorbeeld zo’n struikelblok. Daarnaast is de restwaarde van een digitale game nihil. Ben je er klaar mee, dan staat het stof te happen op je HDD en neemt het je kostbare ruimte in. Of het blijft voor eeuwig onaangetast achter in je downloadhistorie. Winkels als Nedgame en GameMania geven je tenminste nog iets terug voor je fysieke game en bij verkoop via het internet of via Facebook, kan je vaak nog een leuk bedrag voor je uitgespeelde game terugkrijgen. Daarbij is het kopen van 2e hands games ook nog steeds voorbehouden aan de fysieke markt. Digitaal kan je niets 2e hands krijgen. Dus als je als koper de keuze krijgt tussen een digitale game van rond de 60 dollar (54 euro) of die fysiek in webwinkels voor dezelfde prijs of een paar euro duurder bij een winkel te kopen, zal die keuze voor velen voor gaan. Tel daarbij op dat veel gamers het gewoon fijn vinden om een game in handen te hebben, deze mee te kunnen nemen naar een vriend om hem daar samen te spelen, en de winst is al snel te zien. Webwinkels zijn tegenwoordig in staat om je pre-order op de dag van release al in je bus te gooien dus de vertraging in het ‘kunnen spelen’ is meestal ook te verwaarlozen.
DLC
Waar wel een stijgende lijn te zien is, is in de verkoop van DLC’s en add-ons van games. Vooral bij pc-games zien we daar een gigantische stijging in. Sowieso is de stijging van pc-games, door het gebruik van Steam, duidelijk zichtbaar. We merken al dat bij grote gamedevelopers zoals Electronic Arts meer focus op DLC’s wordt gelegd en dat daar ook wel winst in behaald wordt.
Ik ben zo’n, door sommige bestempeld als ouderwetse, disc koper. De redenen die je hier leest, zijn ook de mijne. Het geeft mij een gevoel van ‘zonde’ om een galerij vol met digitale games te hebben die in wezen totaal waardeloos zijn. En ik vind het gewoon leuk om, zoals bij The Witcher, een kaart te bekijken of guides door te nemen. Iemand riep ooit eens tegen me dat hij nooit meer fysiek zou willen. Dat het er voor zou zorgen dat hij niet de moeite zou nemen om van game te wisselen, puur omdat hij dan moet opstaan om de disc in de console te stoppen. Als dat je 10 tot 20 van je zuurverdiende eurootjes waard is, zou ik zeggen..lekker blijven zitten. Maar bij mij groeit het geld niet aan de boom dus wil ik graag, al is het soms maar gevoelsmatig, de waarde blijven zien in mijn gekochte games. Dan kan ik soms, bij een miskoop, nog iets terug halen. The Crew was ik na een maandje wel zat, op Marktplaats bracht hij toch nog enkele tientjes op. Beter dan gewoon 50 euro door het riool te spoelen lijkt mij. Straks komt Fifa 16 op de markt. Helaas heb ik versie 15 digitaal gekregen bij de aankoop van mijn One. Normaliter ruil ik elk jaar, een weekje voor de release, de oude versie in. De tegoedbon geeft mij weer een leuke korting op de nieuwe. Dit jaar zal ik de volle pond moeten betalen. Ook 2e hands doe ik nog wel eens een leuke aankoop. Die game die ik net niet geweldig genoeg vond om direct te kopen, is na een jaar best interessant voor een euro of 15. Dus laten de schijfjes nog maar lang te koop blijven en laat mij maar prehistorisch zijn, ieder zijn meug toch?
Vergeet ook niet dat disc games vaak goedkoper zijn als digi games. Prijsverschillen van van 15 tot 20 euro tussen dure digi aankoop en webwinkel disc versie
Ik heb een US account en vind het niet erg om alles digitaal te kopen. Ik weet wat ik wil en bij tweijfel wacht ik gewoon op weer zo’n weekend met aanbiedingen. Zo heb ik Dragon Age en The Masterchief Collection drie maanden na de release elk voor omgerekend 36 euro kunnen kopen. Niets te duur lijkt me. Diablo 3 heb ik bij de release gekocht en kostte me omgerekend 45 euro, ook een game waarvan ik weet dat ik die over 2 jaar nog steeds speel. Wanneer ik meer dan 100 uur in een game steek boeit het mij… Lees verder »