Exclusieve titels. Niet een onderdeel waar Xbox in grossiert. Een aantal jaar geleden was er met Scalebound een erg interessante exclusive in de maak, maar helaas werd die game geannuleerd. Lange tijd leek het erop dat we die game dus ook nooit meer zouden zien, maar als het aan PlatinumGames ligt komt daar verandering in.
Lange tijd wilde geen van beide partijen, Microsoft en Platinum, ingaan op het hoe en waarom de game geannuleerd is en of we de game op een later moment alsnog zouden gaan zien. Tot nu. In een recent interview met IGN Japan spraken de directeur van PlatinumGames Atsushi Inaba en de vice-directeur Hideki Kamiya over de wens om met Microsoft in gesprek te gaan om de game alsnog te maken.
Kamiya, die destijds de regisseur van Scalebound was voegde hier aan toe:
Zowel Xbox als Platinum hebben uitleg gegeven over wat er met Scalebound is gebeurd, maar recentelijk heeft Kamiya het boetekleed aangetrokken en aangegeven dat hij zich verantwoordelijk voelt voor het annuleren van de game. Onlangs vertelde hij in een video op YouTube hoe het idee van de game tot stand kwam en waarom het project uiteindelijk is geannuleerd.
Inaba vertelde in 2019 dat hij het lastig vond om te zien hoeveel kritiek Microsoft kreeg op het annuleren van de game. Hij gaf aan dat beide partijen hadden gefaald en dat de game uiteindelijk gewoon niet deed wat de ontwikkelaars voor ogen hadden.
Sinds de annulering van Scalebound is Inaba gepromoveerd tot directeur van PlatinumGames en heeft hij gezegd dat hij graag zou zien dat Platinum gaat werken aan grootschaliger en riskantere projecten.
Wat vindt Microsoft?
Phil Spencer heeft ondertussen altijd volgehouden dat het project definitief dood was, maar ook dat er geen wrok jegens PlatinumGames is.
Goed, vooralsnog zijn er dus geen plannen om Scalebound opnieuw op te pakken, maar de wil is er aan de kant van PlatinumGames in elk geval wel. Daarnaast lijkt de sfeer tussen Microsoft en Platinum ook gewoon goed te zijn, dus dat levert in elk geval al geen problemen op. Of we ooit daadwerkelijk nog met Scalebound aan de slag mogen gaan is dus serieus koffiedik kijken, maar ze zeggen wel eens: waar een wil is, is een weg. Kijk er dus ook niet raar van op als de game ooit nog wel uitgebracht wordt.