Eindelijk een aankondiging van een dikke MMORPG op de Xbox! Of wordt het een MMO light?
Eerlijk is eerlijk, ik moet niet te hard van stapel lopen na deze trailer. Het lijkt namelijk bijna te mooi om waar te zijn. Er is dus een titel aangekondigd genaamd Chrono Odyssey. In eerste instantie denk je ‘ok, een soort nieuwe Souls-game’. Daarna check je de beschrijving terwijl je aan het kijken bent en dan zie je ”MMORPG” staan. Vervolgens kijk je vol ongeloof naar de trailer. Deze graphics kunnen toch niet voor een MMORPG? Terwijl de ruwe actie van het scherm spat check je nog eens de beschrijving. Dan lees je dat deze titel exclusief is voor Xbox Series X|S, pc en PS5 en ik voel dat mijn hart sneller begint te kloppen. Wat wil het zeggen als deze game exclusief voor de current gen consoles uit komt? Geen beperkingen meer van oude hardware. Alleen maar voor mensen die een soortgelijke ervaring kennen i.p.v. lagere resoluties. Maar toen ging ik research doen naar deze game en lijken de zaken toch iets anders te liggen wat betreft het MMO gedeelte.
Maar wat is de game?
Waar gaat de game over? Chrono Odyssey wordt ontwikkeld door Zuid-Koreaanse studio Npixel. Waar kennen we die van? Precies, helemaal nergens van. Ze hebben nog geen grote game gemaakt, dus dat is ook niet zo raar dat we deze studio niet kennen. Chrono Odyssey is een open wereld game waar ‘dynamiek’ de hoofdmoot lijkt te worden. De wereld moet dynamisch gaan reageren op de speler en voor elke speler zal het anders zijn (wat raar is, gezien dit een open wereld MMORPG is). De setting lijkt middeleeuws met episch grote monsters. Er is een duistere Dark Souls-achtige sfeer en er is iets mysterieus gaande omtrent de manipulatie van tijd. Dat zie je ook in de trailer. Je kan de tijd namelijk terug draaien en dat is voor een MMORPG natuurlijk ook weer opmerkelijk.
Er zijn zes klassen beschikbaar, de Swordsman, Ranger, Sorcerer, Berserker, Paladin en Assassin wat een beetje lijkt op je standaard Dungeons and Dragons campaign. Ze doen ook allemaal precies wat je er van verwacht. De sorcerer bevriest, de berserker slaat en de assassin is sneaky. De combat lijkt erg op Dark Souls maar in deze game moeten de monsters een stuk slimmer zijn met onvoorspelbare manoeuvres. Ze leren van jouw aanvallen dus ook de monsters kunnen jou gaan ontwijken! Leuke beloftes, maar hoe gaat dit in de praktijk zo meteen?
Een paar vraagstukken
Er zijn een paar zaken die mij zorgen baren. Ze zeggen dat de wereld voor elke speler anders zal zijn en toch zie ik in de trailer dat er raids zijn waar je met veel andere spelers een grote boss neerhaalt. Je speelt immers een MMORPG, dus het lijkt mij dat je dan in een shared world speelt? Of gaan we dan spelen in hubs zoals Destiny? Ik hoop het niet.
Dan komt er dus nog de optie bij dat je de tijd kunt manipuleren. Dat is ook iets wat moeilijk werkt in een multiplayer game. Is deze kracht gebonden van een bepaalde zone om je heen? Hoe meer onderzoek ik doe naar de game, hoe meer het duidelijk wordt dat deze game de term ”MMORPG” gebruikt terwijl het eigenlijk een RPG met co-op functie is. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar ik heb een liefde voor MMO’s en die zijn qua schaal ook wel even iets anders dan co-op RPG’s.
Via het nieuws van Xbox kom ik er achter dat de game MMO events zal hebben met honderden spelers tegelijk. Goed nieuws dus! Maar wat gebeurt er dan? Loop ik naar een veld toe en komen er ineens uit alle hoeken spelers? Ik had immers toch mijn eigen wereld? Er wordt ook dezelfde sociale sfeer beloofd als uit een MMO. Je kan dus andere spelers tegen komen, een party maken en samen monsters verslaan.
Gematigd positief
De beelden liegen er niet om, deze game ziet er dik uit! Maar door nader onderzoek zie ik ook wel twijfelpuntjes omtrent het ”MMO” gedeelte. Ik wil namelijk geen Monster Hunter Rise met verschillende gebieden. Ik wil een Elder Scrolls Online hebben waar ik in dezelfde wereld loop als mijn vrienden.
Nplex heeft ook nog geen grote games neergezet, wat wil zeggen dat ze zich nog moeten bewijzen. De trailer is nice, maar ik wil uitgebreide gameplay sessies zien om echt goed te zien hoe de game speelt.
Tot slot, met het huidige klimaat van games uitstellen en 100 bugs bij release, ben ik benieuwd wanneer deze game uit komt. 2024? 2025? Who knows. Ben ik nog net zo gehyped als aan het begin van dit artikel? Nee, dat niet meer. Maar staat de game nu op de radar? Absoluut! Want als het wel weet te vernieuwen en ons een sociale open wereld kan bieden op onze Xbox, dan is dat heel erg welkom.