Vrijdag de 13de is meestal een dag waarop weinig goeds gebeurt. Als je daar een game over maakt, dan lijkt het vragen om ellende. Dat is ook zo.

Gun Media is de maker van de game Friday the 13th. De game is gebaseerd op de zeer succesvolle horrorfilm-reeks waarin de zeer angstaanjagende hockeymasker dragende Jason Voorhees de hoofdrol speelt. De game is tot stand gekomen door een kickstarter actie. Maar in plaats van het belonen van al die backers, laat Gun Media ze in eerste instantie in de kou staan.

Early Access

De eerste ellende draait om de early access die men aan de grotere en populairdere gaming sites en streamers heeft gegeven. Wij spreken, als gaming-media in een wat kleiner land met een kleiner publiek, uit ervaring. Gun Media interesseert zich totaal niet voor je en hanteren hierin een ‘Don’t call us, we call you’ principe. Nu kunnen wij daar nog mee leven maar wat als je al een hele tijd geleden een aardig bedrag in de kickstarter hebt gestopt en toentertijd allerlei prachtige beloftes hebt gekregen over het gelijk kunnen spelen van de game? Dan heb je simpelweg pech. Gun Media’s Wes Keltner laat op het Gun forum weten dat het ‘jammer maar helaas’ is. Nu snappen veel van die backers best dat men de media nodig heeft. Maar kies dan de serieuze media die je game echt wil waarderen en zien in de context waarin het gemaakt is. Dat is namelijk de grootste klacht, dat er Twitch streamers en YouTubers zijn die deze early acces hebben gekregen en alleen maar aan het keten zijn geweest met de game. De backers mochten lekker meekijken naar het geklooi terwijl zij, met al de steun die ze gegeven hadden zodat het echt een game kon worden, aan de zijlijn stonden.

Servers unavailable


Dit was zo’n 2 dagen terug. Sinds gister is de game dan echt op de markt gekomen en kan je hem in de Xbox Store kopen. Toch adviseer ik je dat niet te doen. De launch is namelijk rampzalig verlopen. Zelfs nu, 24 uur na de launch, kunnen spelers nog steeds geen potjes vinden of zitten ze met gemak een half uur op een game te wachten. Op Twitter liet men gister al het slechte nieuws horen. De game servers waren overbelast omdat zoveel mensen tegelijk de game gingen spelen. Alsof dat iets heel raars is. Je hebt sowieso al je backers, en die aantallen weet je, en dan zal je daar nog een aardig groepje bij op moeten tellen zodat je enigszins weet welke capaciteit je servers moeten hebben.

Ook is er totaal geen stress test uitgevoerd op de consoles. Wederom een vreemde actie van Gun Media want dat vond men niet nodig. Naar nu blijkt hebben ze daar (*kuch) gelijk in gehad want het loopt (*nogmaals kuch) vlekkeloos. In de community noemt men Gun al gekscherend Ubisoft Junior. Wat dit probleem extra vervelend maakt is dat men nog geen Single Player in de game heeft zitten. Deze was de backers wel beloofd maar dat blijkt nu ook niet waar te zijn. Blijkbaar moet dat nog verder ontwikkelt worden met het geld wat nu zou moeten binnenkomen. Je bent dus aangewezen op de multiplayer en die werkt niet goed. Eerlijk gezegd moet ik mij wel even achter de oren krabben bij deze laatste plannen. Hoe kan je ooit geld genereren aan een game die binnen 24 uur neergesabeld wordt en die zijn trouwe fans ook al niet serieus neemt. Ergens zitten er mensen bij Gun die niet helemaal begrijpen waar de prioriteiten liggen. In plaats van je te richten op exposure zou die energie veel beter in de klanten gestopt kunnen worden.

Al lijkt de game zeer goed ontvangen te worden in de media, wat is dat waard als je als speler geen game kan vinden terwijl je net je zuurverdiende centen, want de game kost maar liefst 40 euro, in de aankoop van de game hebt gestopt. Hoe goed de reviews ook zijn, dit soort negatieve effecten nekken je.

Mocht je toch interesse hebben in deze game, wacht dan nog lekker even. Waarschijnlijk zal hij redelijk snel in prijs verlaagd worden en hopelijk zijn dan alle problemen, mede door het slinkend aantal spelers, verholpen.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties