Het was ook alweer veel te lang geleden dat er een mening gegeven werd over lootboxes, dus na Nederland en Belgiƫ is het nu de beurt aan de Fransen.
De Nederlandse Kansspelautoriteit oordeelde in april dat een aantal games met hun lootboxes de gokwet overtraden. De Belgen kwamen amper twee weken later met hetzelfde oordeel en dreigden zelfs met gevangenisstraffen voor uitgevers. Nu hebben de Fransen ook onderzoek gedaan, maar zij komen tot een iets andere conclusie.
Geen gokken
Het onderzoek is gedaan door de Franse kansspelautoriteit, de ARJEL. Hun conclusie:Ā Hoewel microtransacties in games het publieke beleid rondom gokken ondermijnen, is het legaal gezien geen gokken.
Dit is toch een andere uitkomst dan die van Nederland en Belgiƫ. Desondanks zijn ook de Fransen kritisch op de lootboxes. Ook zij zeggen dat het concept daarvan wel lijkt op fruitautomaten die je het gevoel geven bijna het voorwerp te hebben dat je wilt en je daarmee stimuleren om door te gaan.
Waar de ARJEL zich echter voornamelijk op heeft gefocust, is het economische aspect. Oftewel, de mogelijkheid om in-game items te verkopen voor echt geld. Hier hebben ze dan ook nog een aantal onderzoeken naar lopen. Lootboxes zouden een vorm van gokken kunnen zijn als ze voorwerpen zouden genereren met echte monetaire waarde die weer doorverkocht kunnen worden, maar dan nog zouden de ontwikkelaars en uitgevers hier actief aan mee moeten werken en dat is niet het geval.
Hiermee sluiten de Fransen zich aan bij het standpunt van de Britten, namelijk dat lootboxes niet aanzetten tot gokken.
Nintendo vindt lootboxes helemaal niet zo erg
Wat nu misschien wel eens interessant is om te horen, is hoe ontwikkelaars en uitgevers zelf denken over de lootboxes. EA heeft natuurlijk een flinke opdonder gehad na het debacle met Battlefront 2 en heeft aangekondigd dat er helemaal geen lootboxes in Battlefield V zullen zitten.
Nintendo heeft bij monde van Reggie Fils-AimƩ juist gezegd dat ze lootboxes helemaal niet zo erg vinden.
Wij bij Nintendo geloven dat een gameplay mechanic die een consument de mogelijkheid biedt om iets te kopen zonder dat je weet wat je er voor terug krijgt juist heel interessant kan zijn, zolang het maar niet de enige mogelijkheid is om aan die voorwerpen te komen. En dat is waar een aantal ontwikkelaars de mist in zijn gegaan. Voor ons is dit Ć©Ć©n van de vele mogelijkheden die we kunnen gebruiken om gamers voor langere tijd bij onze games betrokken te houden.
Hoe dan ook, het blijft een lastig onderwerp waar de hele wereld inmiddels een mening over heeft en de discussie zal dan ook nog wel even doorgaan.