De publiciteitsstunt die Epic vorige week uithaalde met hun Fortnite event heeft de nodige kijkers getrokken. Wat heeft het zwarte gat hen opgeleverd?
De tienerwereld was vorige week in rep en roer. Hun favoriete game Fortnite was in een zwart gat verdwenen en de game was daardoor twee dagen niet speelbaar. Ouders waren bezorgd en hingen met ontwikkelaar Epic aan de lijn. RTL, NOS, SBS, Maurice de Hond, Willem Holleeder, iedereen had het er over. Het was nationaal en internationaal nieuws.
Het zwarte gat was een goed gepland event dat twee dagen duurde en waarmee symbolisch het eerste hoofdstuk van de Fortnite saga werd afgesloten. Inmiddels is hoofdstuk 2 begonnen en zijn we een week verder. Tijd om de balans op te maken.
Record aantal kijkers op Twitch
Epic Games heeft laten weten dat het event ruim 7 miljoen kijkers trok over de diverse platformen waarop Fortnite te spelen is. Ook op streamingdienst Twitch heeft de stunt voor een nieuw record gezorgd. Ruim 1.7 miljoen kijkers hebben gelijktijdig naar het event gekeken.
Gaat de stunt ook (financiële) vruchten afwerpen?
De laatste maanden was de populariteit voor Fortnite flink aan het dalen en ook de septembermaand was bepaald geen succes. In een recent gepubliceerd artikel door Gamesindustry blijkt dat de in-game transacties de afgelopen maanden met 43% gedaald zijn. Of de publiciteitsstunt van vorige week naast een nieuwe piek in kijkers ook weer zal leiden tot meer spelers dat is nog maar de vraag. Ongetwijfeld zullen we daar komende weken meer over horen. In ieder geval kan gezegd worden dat Fortnite weer het onderwerp van gesprek was in miljoenen huiskamers en daarbuiten. Chapeau voor Epic Games voor hun creativiteit en gewaagde actie!