Het nieuwste deel van Final Fantasy, nummertje 15, ligt nu al een poosje in de winkels. De game wordt goed ontvangen maar er zijn een aantal dingen waar gamers niet blij mee zijn, waaronder het gehate Chapter 13. Er gloort echter hoop aan de horizon want er zijn een aantal veranderingen onderweg.
Ongeloof, frustratie, berusting, meer frustratie, verrassing. Allemaal emoties die je mogelijk hebt ervaren in dit inmiddels beruchte hoofdstuk. Er zit zoveel in gepropt en het voelt allemaal zo verschrikkelijk anders dan de rest van de game, dat het internet zowat ontplofte. Overal ter wereld gingen gamers los met theorieën dat het hoofdstuk pas op het allerlaatste moment aan de game toegevoegd zou zijn.
Final Fantasy game director, Hajime Tabata, heeft nu gereageerd op dit controversiële hoofdstuk en op het, mogelijke nog controversiëler, besluit om het aan te passen.
Het is zo bedoeld
Om te beginnen reageert de man op de theorie dat het hoofdstuk is gerushed. Dit is niet waar. Het was altijd al de bedoeling dat de game een beetje raar zou worden aan het einde.
De content en de opzet van Chapter 13 is een bewuste keus die is gemaakt door het ontwikkelteam.
En toch gaat de boel aangepast worden. Kort na de release kwamen er al berichten dat er bakken met gratis content en updates zouden komen, waaronder aanpassingen aan dit beruchte hoofdstuk.
Dit heeft weer geleid tot discussies onder gamers dat ontwikkelaars hun ideeën aan zouden moeten passen op basis van fan feedback, of dat ze vast moeten houden aan oorspronkelijke visie. Een beetje dezelfde discussie als die toentertijd met het einde van Mass Effect 3.
Geen knieval
De geplande aanpassingen aan de game zullen allemaal gameplay-gerelateerd zijn volgens Tabata. Het is dus niet zo dat de game aangepast wordt omdat gamers het verhaal, of het verloop hiervan, niet tof vinden.
Nee, Chapter 13 is een bewuste keuze geweest. Dat gezegd hebbende heeft het de gamers wel meer stress opgeleverd dan dat wij van tevoren verwacht hadden. Wij geloven dat het oplossen van die stress vanzelf leidt tot betere gameplay.
Wij willen niet een compleet andere game maken dan die we nu al aan de gamers hebben gegeven. We maken een aantal aanpassingen om de spelervaring te verbeteren voor de mensen die de game al gekocht en gespeeld hebben. Deze aanpassingen hoeven niet gelimiteerd te zijn aan Chapter 13.
Een gedeelte van die stress die Tabata noemt, komt toch voort uit het verhaal. Daarom worden ook hier toch een aantal aanpassingen aan gedaan. Dit om het hoofdstuk beter in perspectief te kunnen plaatsen. Hoe ze dit willen gaan doen, en wanneer, is nog niet bekend.
Het verhaal zal beter te begrijpen zijn wanneer we de gebeurtenissen er omheen duidelijker maken. Heb alsjeblieft nog even geduld totdat we meer details rondom de updates onthullen.
Ik ben nu aan mijn tweede run van de game bezig en ik vind hem nog steeds tof. Ik heb zelf ook niet zo heel veel last gehad van Chapter 13, alhoewel hij wel lang genoeg duurde uiteindelijk. Dat er teveel verhaalelementen ingepropt zitten, die hierdoor niet lekker uit de verf komen, daar ben ik het wel mee eens. Ik ben dus ook heel benieuwd hoe die aanpassingen straks uit gaan pakken.
Ben je nieuwsgierig naar wat ik verder van de game vond? Check dan hier de review.